
          Deakin Research Online 
 
This is the published version: 
 
Wilkinson, Claire 2005, The e-revolution in Kyrgyzstan, Danish Society for Central Asia 
journal, vol. 1, no. 1, pp. 17-21. 
 
Available from Deakin Research Online: 
 
http://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30050277 
 
Every reasonable effort has been made to ensure that permission has been obtained for items 
included in Deakin Research Online. If you believe that your rights have been infringed by 
this repository, please contact drosupport@deakin.edu.au 
 
 
Copyright : 2005, DSCA 



OVER	
�
    THE	
�
    LAST	
�
    DECADES,	
�
    the	
�
    internet	
�
    has	
�
    
increasingly	
�
     developed	
�
     into	
�
     a	
�
     rich	
�
     source	
�
     of	
�
    
information	
�
     about	
�
     all	
�
     aspects	
�
     of	
�
    Central	
�
    Asia,	
�
    
especially	
�
    for	
�
    people	
�
    without	
�
    physical	
�
    access	
�
    to	
�
    
the	
�
    region,	
�
    but	
�
    also	
�
    to	
�
    varying	
�
    degrees	
�
     for	
�
    the	
�
    
inhabitants	
�
    of	
�
    the	
�
    five	
�
    former	
�
    Soviet	
�
    republics	
�
    
(1).	
�
     	
�
     In	
�
     addition	
�
     to	
�
     the	
�
     strong	
�
     web-­presence	
�
    
maintained	
�
     by	
�
     numerous	
�
     NGOs	
�
     and	
�
     interna-­
tional	
�
     agencies	
�
    working	
�
     in	
�
     the	
�
     region	
�
     such	
�
     as	
�
    
Radio	
�
     Free	
�
    Europe’s	
�
     Central	
�
     Asia	
�
     service,	
�
     the	
�
    
Institute	
�
    for	
�
    War	
�
    and	
�
    Peace	
�
    Reporting	
�
    Central	
�
    
Asia	
�
    service,	
�
    and	
�
    the	
�
    respective	
�
    programmes	
�
    of	
�
    
the	
�
    OSCE,	
�
    the	
�
    UN	
�
    and	
�
    IFES	
�
    (2),	
�
     	
�
     the	
�
     internet	
�
    
has	
�
    increasingly	
�
    provided	
�
    an	
�
    outlet	
�
    for	
�
    non-­of-­
ficial	
�
     and	
�
     opposition	
�
     points	
�
     of	
�
     view.	
�
     This	
�
     has	
�
    
been	
�
    particularly	
�
    important	
�
    as	
�
    even	
�
    more	
�
    liber-­
al	
�
    regimes,	
�
    such	
�
    as	
�
    that	
�
    of	
�
    Kyrgyzstani	
�
    ex-­Presi-­
dent	
�
    Askar	
�
    Akaev,	
�
    have	
�
    sought	
�
    to	
�
    extend	
�
    their	
�
    
control	
�
    over	
�
    the	
�
    media	
�
    and	
�
    suppress	
�
    dissenting	
�
    
voices:	
�
    unlike	
�
    other	
�
    forms	
�
    of	
�
    media,	
�
    the	
�
    inter-­
net	
�
     remains	
�
     virtually	
�
     impossible	
�
     to	
�
     regulate,	
�
    
short	
�
    of	
�
    directly	
�
    limiting	
�
    physical	
�
    access.

	
�
    	
�
    In	
�
    Kyrgyzstan,	
�
    despite	
�
    relatively	
�
    low	
�
    levels	
�
    of	
�
    
internet	
�
    usage,	
�
    particularly	
�
    outside	
�
    of	
�
    the	
�
    capi-­
tal	
�
     (3),	
�
     the	
�
     significance	
�
     and	
�
     potential	
�
     of	
�
     this	
�
    
electronic	
�
     medium	
�
     had	
�
     not	
�
     gone	
�
     unnoticed.	
�
    
The	
�
    official	
�
    presidential	
�
    web	
�
    site	
�
    provided	
�
    much	
�
    
information	
�
     about	
�
     Akaev’s	
�
     regime,	
�
     including	
�
    
transcripts	
�
    of	
�
    speeches	
�
    in	
�
    Russian,	
�
    Kyrgyz	
�
    and	
�
    
English,	
�
     and	
�
     a	
�
     dedicated	
�
     press	
�
     service	
�
     com-­
plete	
�
    with	
�
    an	
�
    email	
�
    subscription	
�
    option.	
�
    	
�
    Simi-­
larly,	
�
    the	
�
    Kyrgyzstani	
�
    parliament,	
�
    the	
�
    Zhogorku	
�
    
Kenesh,	
�
    maintains	
�
    its	
�
    own	
�
    site	
�
    with	
�
    electronic	
�
    
links	
�
     to	
�
     legislation,	
�
     including	
�
     the	
�
    Constitution	
�
    
(5).	
�
     	
�
     Opposition	
�
     parties	
�
     have	
�
     also	
�
     established	
�
    
sites,	
�
     such	
�
    as	
�
    Ar-­Namys’	
�
     site,	
�
    which	
�
    served	
�
     to	
�
    
highlight	
�
    the	
�
    imprisonment	
�
    of	
�
    the	
�
    party’s	
�
    lead-­
er,	
�
    Feliks	
�
    Kulov	
�
    (6),	
�
    	
�
    whilst	
�
    independent	
�
    publi-­

cations	
�
     such	
�
    as	
�
    ResPublica	
�
     and	
�
    Moya	
�
    Stolitsa	
�
    
Novosti	
�
    (MSN)	
�
    have	
�
    increasingly	
�
    resorted	
�
    to	
�
    e-­
publishing,	
�
    as	
�
    print	
�
    versions	
�
    of	
�
    the	
�
    newspapers	
�
    
became	
�
    increasingly	
�
    difficult	
�
    produce	
�
    (7).	
�
    

	
�
     	
�
     Even	
�
     so,	
�
     due	
�
     to	
�
     the	
�
     limited	
�
     reach	
�
     of	
�
     the	
�
     in-­
ternet,	
�
     the	
�
    main	
�
    beneficiaries	
�
    of	
�
     the	
�
    wealth	
�
    of	
�
    
information	
�
     available	
�
     have	
�
     been	
�
     the	
�
     people	
�
    
outside	
�
    of	
�
     the	
�
     republic	
�
    and	
�
    a	
�
    young	
�
    and	
�
    well-­
educated	
�
    few	
�
    in	
�
    Bishkek.	
�
    However,	
�
    during	
�
    the	
�
    
period	
�
    leading	
�
    up	
�
    to	
�
    the	
�
    parliamentary	
�
    elections	
�
    
at	
�
    the	
�
    end	
�
    of	
�
    February	
�
    and	
�
    then	
�
    on	
�
    throughout	
�
    
March	
�
    as	
�
    protests	
�
    escalated,	
�
     the	
�
    domestic	
�
    po-­
litical	
�
    significance	
�
    of	
�
    the	
�
    internet	
�
    became	
�
    more	
�
    
fully	
�
    apparent	
�
     (8).	
�
     	
�
    While	
�
     there	
�
     is	
�
     still	
�
    debate	
�
    
about	
�
     the	
�
     name	
�
     and	
�
     nature	
�
     of	
�
     Kyrgyzstan’s	
�
    
‘revolution’,	
�
    events	
�
    in	
�
    the	
�
    internet	
�
    domain	
�
    can	
�
    
rightly	
�
     be	
�
     considered	
�
     an	
�
     e-­revolution,	
�
     repre-­
senting	
�
    the	
�
    culmination	
�
    of	
�
    a	
�
    lengthy	
�
    period	
�
    of	
�
    
electronic	
�
    information	
�
    warfare.	
�
    	
�
    The	
�
    end	
�
    result	
�
    
of	
�
    this	
�
    revolution	
�
    has	
�
    been	
�
    the	
�
    explosive	
�
    devel-­
opment	
�
    of	
�
     a	
�
    medium	
�
     that	
�
     all	
�
     sides	
�
    have	
�
    been	
�
    
quick	
�
    to	
�
    utilise	
�
    to	
�
    express	
�
    their	
�
    points	
�
    of	
�
    view,	
�
    
and	
�
    which	
�
    allowed	
�
    events	
�
     in	
�
    Kyrgyzstan	
�
    to	
�
    be	
�
    
broadcast	
�
    and	
�
    discussed	
�
    in	
�
    real	
�
    time	
�
    on	
�
    a	
�
    scale	
�
    
never	
�
    previously	
�
    seen	
�
    in	
�
    Central	
�
    Asia.
	
�
    
	
�
    	
�
    This	
�
    article	
�
    aims	
�
    to	
�
    briefly	
�
    outline	
�
    some	
�
    of	
�
    the	
�
    
key	
�
    aspects	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan’s	
�
    political	
�
    e-­Revolu-­
tion	
�
    leading	
�
    up	
�
    to	
�
    March	
�
    24	
�
    and	
�
    the	
�
    rapid	
�
    and	
�
    
largely	
�
    unexpected	
�
    overthrow	
�
    of	
�
    the	
�
    Akaev	
�
    re-­
gime,	
�
     and	
�
     how	
�
     they	
�
     have	
�
     contributed	
�
     to	
�
     the	
�
    
consolidation	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan’s	
�
    internet	
�
    commu-­
nity.	
�
    An	
�
    additional	
�
    aim	
�
    is	
�
    to	
�
    highlight	
�
    some	
�
    of	
�
    
the	
�
    most	
�
     interesting	
�
    sites	
�
    and	
�
    e-­lists	
�
     from	
�
    the	
�
    
point	
�
     of	
�
     view	
�
     of	
�
     people	
�
    who,	
�
     are	
�
     not	
�
     resident	
�
    
in	
�
     the	
�
    country,	
�
    although	
�
    this	
�
    article	
�
    makes	
�
    no	
�
    
claim	
�
    to	
�
    provide	
�
    an	
�
    objective	
�
    evaluation	
�
    of	
�
    the	
�
    
information	
�
    provided	
�
    (10).

by	
�
    Claire	
�
    Wilkison

This	
�
    article	
�
    aims	
�
    to	
�
    briefly	
�
    outline	
�
    some	
�
    of	
�
    the	
�
    key	
�
    aspects	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan’s	
�
    political	
�
    e-­Revolution	
�
    
leading	
�
    up	
�
    to	
�
    March	
�
    24	
�
    and	
�
    the	
�
    rapid	
�
    and	
�
    largely	
�
    unexpected	
�
    overthrow	
�
    of	
�
    the	
�
    Akaev	
�
    regime,	
�
    
and	
�
    how	
�
    they	
�
    have	
�
    contributed	
�
    to	
�
    the	
�
    consolidation	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan’s	
�
    internet	
�
    community.	
�
    An	
�
    ad-­
ditional	
�
    aim	
�
    is	
�
    to	
�
    highlight	
�
    some	
�
    of	
�
    the	
�
    most	
�
    interesting	
�
    sites	
�
    and	
�
    e-­lists	
�
    from	
�
    the	
�
    point	
�
    of	
�
    view	
�
    of	
�
    
people,	
�
    who	
�
    are	
�
    not	
�
    resident	
�
    in	
�
    the	
�
    country.

The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005

e-­REVO
LUTIONTHE IN	
�
    KYRGYZSTAN

Kyrgyzstan	
�
   and	
�
   the	
�
   Kyrgyz

17



The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005

	
�
     	
�
    The	
�
    first	
�
    signs	
�
    of	
�
    the	
�
    internet’s	
�
    new	
�
    strategic	
�
    
importance	
�
     appeared	
�
     as	
�
     the	
�
     first	
�
     major	
�
     con-­
troversy	
�
     of	
�
     the	
�
     pre-­election	
�
     period	
�
     occurred,	
�
    
involving	
�
     the	
�
     Central	
�
     Election	
�
     Commission’s	
�
    
refusal	
�
     to	
�
     allow	
�
    well-­known	
�
     opposition	
�
     figure	
�
    
Roza	
�
    Otunbaeva	
�
     to	
�
     register	
�
     as	
�
     a	
�
     candidate	
�
    on	
�
    
the	
�
    grounds	
�
    that	
�
    she	
�
    could	
�
    not	
�
    meet	
�
    the	
�
    stipu-­
lated	
�
     residency	
�
     requirements.	
�
    As	
�
    Otunbaeva’s	
�
    
supporters	
�
     took	
�
     to	
�
     Bishkek’s	
�
     streets	
�
     in	
�
     early	
�
    
January	
�
    with	
�
    yellow	
�
    banners,	
�
    where	
�
    they	
�
    were	
�
    
soon	
�
     joined	
�
     by	
�
     supporters	
�
     of	
�
     another	
�
     opposi-­
tion	
�
    movement,	
�
    the	
�
    People’s	
�
    Movement	
�
    of	
�
    Kyr-­
gyzstan	
�
     and	
�
     their	
�
     pink	
�
     banners,	
�
     a	
�
     “black	
�
     PR”	
�
    
e-­mail	
�
     campaign	
�
     got	
�
     underway,	
�
     with	
�
     emails	
�
    
aimed	
�
    at	
�
    discrediting	
�
    the	
�
    opposition	
�
    being	
�
    sent	
�
    
from	
�
     “spoofed”,	
�
     or	
�
     falsified,	
�
     email	
�
     addresses	
�
    
supposedly	
�
     belonging	
�
     to	
�
     legitimate	
�
     indepen-­
dent	
�
     internet	
�
     domains	
�
     such	
�
     as	
�
    Gazeta.kg	
�
     and	
�
    
CentrAsia.ru.	
�
    The	
�
    emails	
�
    were	
�
    written	
�
    mainly	
�
    in	
�
    
Russian,	
�
    although	
�
    several	
�
    were	
�
    sent	
�
    out	
�
    in	
�
    Eng-­
lish	
�
    as	
�
    well,	
�
    and	
�
    had	
�
    headings	
�
    ranging	
�
    from	
�
    the	
�
    
banal	
�
    	
�
    -­	
�
    “Pleasant	
�
    details”	
�
    (11)	
�
    	
�
    –	
�
    to	
�
    the	
�
    bizarre	
�
    
–	
�
    “Election	
�
    Commissions	
�
    ‘The	
�
    Wolf	
�
    and	
�
    Seven	
�
    
Goats’”	
�
     (12),	
�
     	
�
     	
�
     and	
�
     an	
�
     accompanying	
�
     range	
�
    of	
�
    
accusations.

	
�
    	
�
    It	
�
    is	
�
    difficult	
�
    to	
�
    gauge	
�
    the	
�
    scale	
�
    of	
�
    such	
�
    email	
�
    
campaigns	
�
    due	
�
    to	
�
    the	
�
    individualised	
�
    nature	
�
    of	
�
    
email	
�
    –	
�
    I	
�
    am	
�
    still,	
�
    for	
�
    example,	
�
    unaware	
�
    of	
�
    how	
�
    
my	
�
    email	
�
    address	
�
    came	
�
    to	
�
    be	
�
    included	
�
    on	
�
    these	
�
    
mail	
�
     lists,	
�
     other	
�
     than	
�
     the	
�
     fact	
�
     I	
�
     subscribe	
�
     to	
�
    a	
�
    
number	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan-­based	
�
    or	
�
    -­themed	
�
    e-­lists.	
�
    
However,	
�
    the	
�
    sheer	
�
    number	
�
    of	
�
    emails	
�
    received	
�
    
in	
�
    a	
�
     relatively	
�
     short	
�
    period	
�
     (more	
�
     than	
�
    25	
�
    be-­
tween	
�
    January	
�
    9	
�
    and	
�
    18)	
�
    and	
�
    the	
�
    range	
�
    of	
�
    topics	
�
    
covered	
�
    suggests	
�
    that	
�
    the	
�
    authors	
�
    considered	
�
    it	
�
    
a	
�
    potentially	
�
    significant	
�
    way	
�
    to	
�
    discredit	
�
    the	
�
    op-­
position	
�
    and	
�
    quash	
�
    talk	
�
    of	
�
    a	
�
    “colour	
�
    revolution”	
�
    
in	
�
    Kyrgyzstan.	
�
    

	
�
    	
�
    Many	
�
    of	
�
    the	
�
    emails	
�
    launched	
�
    personal	
�
    attacks	
�
    
on	
�
     opposition	
�
     leaders,	
�
     especially	
�
     Roza	
�
     Otun-­
baeva	
�
    and	
�
    Kurmanbek	
�
    Bakiev,	
�
    who	
�
    were	
�
    vari-­
ously	
�
    portrayed	
�
    as	
�
    Western-­funded	
�
    agents	
�
    (13),	
�
    	
�
    
self-­interested	
�
    money-­grabbers	
�
     (14),	
�
     	
�
     printers	
�
    
of	
�
    false	
�
    money	
�
    (15),	
�
    	
�
    and	
�
    communist-­era	
�
    politi-­
cians	
�
     intent	
�
    of	
�
    deceiving	
�
    people	
�
     for	
�
     their	
�
    own	
�
    
gain	
�
    (16).	
�
    	
�
    Bakiev	
�
    was	
�
    also	
�
    targeted	
�
    on	
�
    the	
�
    ba-­
sis	
�
     of	
�
     	
�
     events	
�
    while	
�
     he	
�
    was	
�
    Prime	
�
    Minister	
�
     in	
�
    
2001	
�
     (17).	
�
     	
�
     In	
�
     addition,	
�
     reports	
�
     of	
�
     opposition	
�
    
splits	
�
    were	
�
    circulated,	
�
    as	
�
    were	
�
    a	
�
    number	
�
    of	
�
    anti-­

Western	
�
    texts	
�
    seeking	
�
    to	
�
    associate	
�
    any	
�
    possible	
�
    
revolution	
�
     with	
�
     anti-­Kyrgyz	
�
     attitudes	
�
     and	
�
     be-­
liefs	
�
    (18).	
�
    

	
�
    	
�
    This	
�
    political	
�
    spam,	
�
    as	
�
    Internews.kg	
�
    called	
�
    it,	
�
    
was	
�
    perhaps	
�
    the	
�
    most	
�
    delicate	
�
    tactic	
�
    used	
�
    in	
�
    the	
�
    
battle	
�
    for	
�
    control	
�
    over	
�
    the	
�
    internet,	
�
    with	
�
    there	
�
    
being	
�
    little	
�
    people	
�
    could	
�
    do	
�
    to	
�
    identify	
�
    the	
�
    au-­
thors	
�
    of	
�
    the	
�
    propaganda	
�
    beyond	
�
    publicising	
�
    the	
�
    
phenomenon	
�
    (19).	
�
    	
�
    In	
�
    February,	
�
    political	
�
    spam-­
ming	
�
    gave	
�
    way	
�
    to	
�
    direct	
�
    attempts	
�
    to	
�
    limit	
�
    access	
�
    
to	
�
    the	
�
    internet.	
�
    This	
�
    was	
�
    taken	
�
    by	
�
    many	
�
    to	
�
    be	
�
    a	
�
    
direct	
�
    attempt	
�
    to	
�
    silence	
�
    the	
�
    opposition.	
�
    These	
�
    
efforts	
�
    were	
�
     less	
�
     subtle	
�
     and	
�
    precise,	
�
     involving	
�
    
direct	
�
    attacks	
�
    on	
�
    major	
�
    internet	
�
    service	
�
    provid-­
ers	
�
    (ISPs)	
�
    such	
�
    as	
�
    Elcat	
�
    and	
�
    AsiaInfo	
�
    to	
�
    block	
�
    
access,	
�
    as	
�
    well	
�
    as	
�
    flooding	
�
    email	
�
    accounts	
�
    with	
�
    
spam	
�
     to	
�
    overload.	
�
    The	
�
     result	
�
    of	
�
     these	
�
    attacks,	
�
    
known	
�
    technically	
�
    as	
�
    Distributed	
�
    Denial	
�
    of	
�
    Ser-­
vice	
�
    Attacks	
�
    (DDOS),	
�
    was	
�
    to	
�
    make	
�
    many	
�
    sites,	
�
    
regardless	
�
    of	
�
    affiliation	
�
    or	
�
    ownership,	
�
    inacces-­
sible	
�
    for	
�
    a	
�
    period	
�
    of	
�
    several	
�
    weeks	
�
    both	
�
    inside	
�
    
the	
�
    republic	
�
    and	
�
    abroad,	
�
     further	
�
    curtailing	
�
    al-­
ready	
�
    limited	
�
    coverage	
�
    of	
�
    events	
�
    in	
�
    Kyrgyzstan	
�
    
(20).	
�
    

	
�
    	
�
    In	
�
    the	
�
    case	
�
    of	
�
    these	
�
    attacks	
�
    there	
�
    was	
�
    greater	
�
    
scope	
�
    for	
�
    investigation,	
�
    with	
�
    the	
�
    Open	
�
    Net	
�
    Initia-­
tive	
�
    (ONI)	
�
    filing	
�
    reports	
�
    on	
�
    the	
�
    attacks	
�
    and	
�
    their	
�
    
causes	
�
    (21).	
�
    	
�
    Their	
�
    conclusions	
�
    reports	
�
    cited	
�
    the	
�
    
role	
�
    of	
�
    a	
�
    group	
�
    known	
�
    as	
�
    “Shadow	
�
    Team”,	
�
    who	
�
    
claimed	
�
    to	
�
    be	
�
    behind	
�
    the	
�
    DDOS	
�
    attacks	
�
    on	
�
    ISPs,	
�
    
demanding	
�
    that	
�
    certain	
�
    websites	
�
    be	
�
    removed	
�
    if	
�
    
the	
�
    attacks	
�
    were	
�
     to	
�
    be	
�
    halted.	
�
    Under	
�
    pressure	
�
    
to	
�
    keep	
�
    web	
�
    traffic	
�
    flowing,	
�
    Elcat	
�
    complied	
�
    with	
�
    
this	
�
    demand	
�
    in	
�
    cooperation	
�
    with	
�
    the	
�
    owners	
�
    of	
�
    
the	
�
    targeted	
�
    sites,	
�
    which	
�
    included	
�
    those	
�
    of	
�
    the	
�
    
independent	
�
    newspapers	
�
    ResPublica	
�
    and	
�
    MSN,	
�
    
resulting,	
�
    as	
�
    ONI	
�
    noted	
�
    in	
�
    their	
�
    interim	
�
    report,	
�
    
in	
�
    de	
�
    facto	
�
    censorship	
�
    (22).	
�
    

	
�
    	
�
    Despite	
�
    the	
�
    fact	
�
    that	
�
    the	
�
    opposition	
�
    was	
�
    inevita-­
bly	
�
    quick	
�
    to	
�
    blame	
�
    the	
�
    authorities,	
�
    it	
�
    is	
�
    not	
�
    clear	
�
    
that	
�
     they	
�
    were	
�
    behind	
�
    such	
�
    attacks,	
�
    or	
�
     indeed	
�
    
if	
�
    they	
�
    had	
�
    much	
�
    motivation	
�
    to	
�
    do	
�
    so:	
�
    blocking	
�
    
access	
�
    in	
�
    such	
�
    a	
�
    clumsy	
�
    manner	
�
    played	
�
    direct-­
ly	
�
     into	
�
    	
�
     the	
�
     hands	
�
    	
�
    	
�
     of	
�
    	
�
     their	
�
     opponents,	
�
    further	
�
    
fuelling	
�
     discontent	
�
     with	
�
     the	
�
     regime,	
�
     that	
�
     had	
�
    
already	
�
    been	
�
     inflamed	
�
    by	
�
    government	
�
    interfer-­
ence	
�
    	
�
    during	
�
     electoral	
�
     campaigning.	
�
     Indeed,	
�
     it	
�
    
was	
�
    in	
�
    no-­one’s	
�
    real	
�
    interest	
�
    in	
�
    Kyrgyzstan	
�
    that	
�
    

The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005
Kyrgyzstan	
�
   and	
�
   the	
�
   Kyrgyz

18



The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005
Kyrgyzstan	
�
   and	
�
   the	
�
   Kyrgyz

access	
�
    be	
�
    blocked	
�
    or	
�
    even	
�
    limited.	
�
    ONI’s	
�
    inter-­
im	
�
    findings	
�
    support	
�
    this	
�
    view,	
�
    noting	
�
    that	
�
    both	
�
    
sides	
�
    in	
�
    the	
�
    republic	
�
    were	
�
    in	
�
    a	
�
    position	
�
    to	
�
    benefit	
�
    
from	
�
     the	
�
     surrounding	
�
     publicity.	
�
     Interestingly,	
�
    
though	
�
    not	
�
     necessarily	
�
     significantly,	
�
    ONI’s	
�
     in-­
vestigations	
�
     indicated	
�
     that	
�
    Kiev-­based	
�
    hackers	
�
    
may	
�
    well	
�
    have	
�
    been	
�
    responsible	
�
    for	
�
    the	
�
    attacks,	
�
    
thus	
�
    casting	
�
    further	
�
    doubt	
�
    of	
�
    Kyrgyzstan’s	
�
    “co-­
lour	
�
     credentials”	
�
     as	
�
     the	
�
     recipient	
�
     of	
�
     	
�
     support	
�
    
from	
�
    revolutionary	
�
    groups	
�
    in	
�
    Ukraine,	
�
    Georgia,	
�
    
and	
�
    Serbia.

	
�
    	
�
    	
�
    One	
�
    case	
�
    that	
�
    does	
�
    appear	
�
    to	
�
    have	
�
    been	
�
    a	
�
    direct	
�
    
attack	
�
    instigated	
�
    by	
�
    the	
�
    authorities	
�
    involved	
�
    a	
�
    
youth	
�
    group,	
�
    KelKel	
�
    (meaning	
�
    “renaissance”	
�
    in	
�
    
Kyrgyz)	
�
     that	
�
    was	
�
     formed	
�
    early	
�
     in	
�
     the	
�
    election	
�
    
campaign.	
�
    The	
�
    incident	
�
    began	
�
    with	
�
    the	
�
    dereg-­
istration	
�
     of	
�
     the	
�
     domain	
�
     name	
�
     Kelkel.kg	
�
     that	
�
    
had	
�
    been	
�
    bought	
�
    by	
�
    a	
�
    member	
�
    of	
�
    this	
�
    youth	
�
    or-­
ganisation.	
�
    	
�
    This	
�
    domain	
�
    name	
�
    was	
�
    then	
�
    used	
�
    
as	
�
    the	
�
    site	
�
    of	
�
    a	
�
    KelKel	
�
    “clone”	
�
    that	
�
    was	
�
    pro-­gov-­
ernment	
�
     and	
�
     non-­political,	
�
     announcing	
�
     “We	
�
    
are	
�
    for	
�
    stability	
�
    in	
�
    the	
�
    country	
�
    and	
�
    do	
�
    not	
�
    want	
�
    
young	
�
    people	
�
     to	
�
    be	
�
    used	
�
     as	
�
     “pioneers”	
�
     for	
�
     an	
�
    
imported	
�
    revolution	
�
    or	
�
     for	
�
    personal	
�
     interests.	
�
    
We	
�
    think	
�
    that	
�
    young	
�
    people	
�
    should	
�
    get	
�
    on	
�
    with	
�
    
their	
�
    own	
�
    business,	
�
    and	
�
    they	
�
    are	
�
    more	
�
    suited	
�
    to	
�
    
studying	
�
    and	
�
    going	
�
    on	
�
    dates.”	
�
    (24)	
�
    	
�
    Their	
�
    anti-­
political	
�
    attitude	
�
    was	
�
    made	
�
    even	
�
    clearer	
�
    by	
�
    the	
�
    
slogan	
�
    they	
�
    added	
�
    to	
�
    the	
�
    original	
�
    KelKel	
�
    logo,	
�
    
which	
�
    translates	
�
    as	
�
    “Have	
�
    fun	
�
    while	
�
    you’re	
�
    still	
�
    
young!”

	
�
     	
�
     Significantly,	
�
     in	
�
     this	
�
     case	
�
     the	
�
    people	
�
    behind	
�
    
this	
�
    clone	
�
    site,	
�
    widely	
�
    thought	
�
    to	
�
    be	
�
    the	
�
    govern-­
ment,	
�
    did	
�
    not	
�
    stop	
�
    at	
�
     the	
�
    creation	
�
    of	
�
    a	
�
    cyber-­
GONGO.	
�
     They	
�
     posted	
�
     photographs	
�
     of	
�
     KelKel	
�
    
(clone)	
�
    members	
�
    on	
�
    a	
�
    trip	
�
    to	
�
    a	
�
    local	
�
    ski	
�
    resort,	
�
    
smiling	
�
    and	
�
    holding	
�
    a	
�
    banner	
�
    with	
�
    the	
�
    slogan	
�
    
“down	
�
     with	
�
     demonstrations!	
�
     down	
�
     with	
�
     the	
�
    
revolution!”	
�
     and	
�
    went	
�
     so	
�
     far	
�
     as	
�
     to	
�
     stage	
�
     their	
�
    
own	
�
     political	
�
     events	
�
     and	
�
     press	
�
     conferences	
�
    
(25).

	
�
    	
�
    	
�
    In	
�
    a	
�
    further	
�
    effort	
�
    to	
�
    usurp	
�
    the	
�
    original	
�
    move-­
ment,	
�
     they	
�
     also	
�
     subverted	
�
     the	
�
     lemon	
�
     theme	
�
    
of	
�
     an	
�
     earlier	
�
     KelKel	
�
     action	
�
     (26),	
�
     	
�
     holding	
�
     an	
�
    
event	
�
     called	
�
     “Dobryi	
�
     limonnik”	
�
     on	
�
     February	
�
    
24	
�
     that	
�
     involved	
�
    handing	
�
     out	
�
     tea	
�
    with	
�
     lemon	
�
    
to	
�
    passers-­by	
�
    under	
�
    the	
�
    slogan	
�
    “They	
�
    scare	
�
    us	
�
    
with	
�
    lemons,	
�
    but	
�
    we	
�
    crush	
�
    them!”	
�
    The	
�
    original	
�
    
KelKel	
�
    was	
�
    quick	
�
    to	
�
    move	
�
    to	
�
    a	
�
    new	
�
    domain	
�
    (27),	
�
    	
�
    
and	
�
    posted	
�
    a	
�
    warning	
�
    on	
�
    the	
�
    new	
�
    site	
�
    about	
�
    the	
�
    
clone.	
�
    

	
�
     	
�
    As	
�
    with	
�
    previous	
�
    internet	
�
    attacks,	
�
     it	
�
    had	
�
    the	
�
    
effect	
�
     of	
�
     strengthening	
�
     opposition	
�
     to	
�
     the	
�
     re-­
gime	
�
    by	
�
    showing	
�
    how	
�
    far	
�
    it	
�
    was	
�
    prepared	
�
    to	
�
    go	
�
    
to	
�
    hold	
�
    onto	
�
    power.	
�
    As	
�
    KelKel	
�
     announced	
�
    on	
�
    
its	
�
     new	
�
     site,	
�
     “From	
�
     today,	
�
     the	
�
     civil	
�
     campaign	
�
    
KelKel	
�
     announces	
�
     that	
�
     it	
�
     will	
�
     be	
�
     a	
�
     civil	
�
     cam-­
paign	
�
     of	
�
     peaceful	
�
     resistance	
�
     fighting	
�
     for	
�
     free	
�
    
and	
�
    fair	
�
    elections.”
	
�
    
	
�
     	
�
    The	
�
    mood	
�
    of	
�
    protest	
�
    amongst	
�
    young	
�
    people	
�
    
was	
�
    reflected	
�
    in	
�
    the	
�
    founding	
�
    of	
�
    a	
�
    second	
�
    youth	
�
    
group,	
�
     Birge!	
�
     (Together!)	
�
     in	
�
    March.	
�
    Unfortu-­
nately	
�
     they	
�
    also	
�
    became	
�
    a	
�
     target	
�
    of	
�
     “provoca-­
tion	
�
    by	
�
    the	
�
    authorities”	
�
    (28),	
�
    	
�
    with	
�
    a	
�
    “letter	
�
    of	
�
    
happiness	
�
    from	
�
    Birge!”	
�
    sent	
�
    out	
�
    from	
�
    a	
�
    spoofed	
�
    
version	
�
    of	
�
    their	
�
    email	
�
    address	
�
    (29).	
�
    	
�
    The	
�
    letter	
�
    
claimed	
�
    to	
�
    advocate	
�
    free	
�
    sex	
�
    and	
�
    the	
�
    legalisation	
�
    
of	
�
    narcotics,	
�
    and	
�
    that	
�
    they	
�
    were	
�
    paid	
�
    $10,000	
�
    
by	
�
    Bolotbek	
�
    Maripov	
�
    (a	
�
    candidate	
�
    against	
�
    Ber-­
met	
�
    Akaeva	
�
    in	
�
    the	
�
    Universitskii	
�
    constituency)	
�
    
to	
�
    protest,	
�
    but	
�
    had	
�
    decided	
�
    to	
�
    spend	
�
    the	
�
    money	
�
    
on	
�
    distributing	
�
    this	
�
    “letter	
�
    of	
�
    happiness”.	
�
    As	
�
    an	
�
    
additional	
�
    attempt	
�
     to	
�
    discredit	
�
     the	
�
    group,	
�
     the	
�
    
hyperlink	
�
    to	
�
    their	
�
    website	
�
    had	
�
    been	
�
    redirected	
�
    
to	
�
    a	
�
    porn-­site	
�
    doctored	
�
    to	
�
     include	
�
    the	
�
    group’s	
�
    
logo.

	
�
    	
�
    The	
�
    direct	
�
    responses	
�
    of	
�
    KelKel	
�
    and	
�
    Birge!	
�
    re-­
flect	
�
     a	
�
     wider	
�
     trend	
�
     of	
�
     pro-­active	
�
     internet	
�
     us-­
age	
�
     amongst	
�
     opposition	
�
     activists,	
�
     particularly	
�
    
to	
�
    mobilise	
�
    supporters	
�
    and	
�
    communicate	
�
    with	
�
    
other	
�
     pro-­democracy	
�
     and	
�
     youth	
�
     movements	
�
    
abroad.	
�
    In	
�
    this	
�
    respect	
�
    the	
�
    opening	
�
    of	
�
    the	
�
    site	
�
    
Akaevu.net	
�
     on	
�
     March	
�
     23	
�
     can	
�
     be	
�
     seen	
�
     as	
�
     the	
�
    
direct	
�
     outcome	
�
     of	
�
     the	
�
     heightened	
�
     profile	
�
     and	
�
    
power	
�
    of	
�
    the	
�
    internet	
�
    in	
�
    the	
�
    election	
�
    campaign	
�
    
(30).	
�
     	
�
     In	
�
     contrast	
�
     to	
�
     other	
�
     opposition	
�
     sites,	
�
    
Akaevu.net	
�
     did	
�
    not	
�
     represent	
�
     a	
�
     particular	
�
     or-­
ganisation,	
�
     simply	
�
     reporting	
�
     on	
�
     events	
�
     from	
�
    
an	
�
    openly	
�
    anti-­Akaev	
�
    stance	
�
    and	
�
    calling	
�
    for	
�
    his	
�
    

19



The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005
Kyrgyzstan	
�
   and	
�
   the	
�
   Kyrgyz

resignation.	
�
     Unfortunately,	
�
     it	
�
     appears	
�
     this	
�
     site	
�
    
has	
�
    not	
�
    been	
�
    able	
�
    to	
�
    maintain	
�
    the	
�
    momentum	
�
    of	
�
    
its	
�
    launch,	
�
    particularly	
�
    once	
�
    access	
�
    for	
�
    more	
�
    es-­
tablished	
�
    sites	
�
    was	
�
    re-­established.

	
�
    	
�
    In	
�
    the	
�
    immediate	
�
    aftermath	
�
    of	
�
    the	
�
    revolution,	
�
    
the	
�
     internet	
�
    has	
�
    remained	
�
    an	
�
    important	
�
    source	
�
    
of	
�
    information	
�
    and	
�
    a	
�
    way	
�
    for	
�
    civil	
�
    society	
�
    groups	
�
    
including	
�
     the	
�
     youth	
�
     groups	
�
     mentioned	
�
     above.	
�
    
In	
�
    particular,	
�
    email	
�
    groups	
�
    run	
�
    by	
�
    Yahoo!	
�
    have	
�
    
proved	
�
    themselves	
�
    a	
�
    popular	
�
    way	
�
    for	
�
    groups	
�
    to	
�
    
disseminate	
�
    information	
�
    about	
�
    events	
�
    in	
�
    Kyrgyz-­
stan,	
�
    as	
�
    well	
�
    as	
�
    on	
�
    more	
�
    universal	
�
    themes	
�
    such	
�
    
as	
�
    human	
�
    rights.	
�
    	
�
    Even	
�
    the	
�
    interim	
�
    	
�
    government	
�
    
appears	
�
    aware	
�
    of	
�
    the	
�
    importance	
�
    of	
�
    having	
�
    a	
�
    suit-­
able	
�
     internet	
�
     presence,	
�
     announcing	
�
     the	
�
     launch	
�
    
of	
�
    a	
�
    new	
�
    site	
�
    for	
�
    the	
�
    Acting	
�
    President,	
�
    Kurman-­
bek	
�
    Bakiev	
�
    on	
�
    June	
�
    7,	
�
     	
�
    whilst	
�
    Askar	
�
    Akaev	
�
    has	
�
    
also	
�
    opened	
�
    a	
�
    new	
�
    “official”	
�
    site.	
�
    	
�
    This	
�
    increased	
�
    
utilisation	
�
    and	
�
    awareness	
�
    of	
�
    the	
�
    internet	
�
    to	
�
    sup-­
port	
�
    political	
�
    change	
�
    and	
�
    a	
�
    forum	
�
    for	
�
    debate	
�
    and	
�
    
mobilisation,	
�
    arguably,	
�
     is	
�
    as	
�
    much	
�
    a	
�
    revolution	
�
    
in	
�
    Kyrgyzstan	
�
    as	
�
    the	
�
    events	
�
    of	
�
    March	
�
    24.

A	
�
    web	
�
     site	
�
    with	
�
     the	
�
     original	
�
     text	
�
     of	
�
     all	
�
     emails	
�
     re-­
ceived	
�
    and	
�
     links	
�
     to	
�
    all	
�
    sources	
�
    cited	
�
     is	
�
    available	
�
    at	
�
    
http://cxw.narod.ru/kyrgyz-­erev-­links.html

Claire	
�
    Wilkinson	
�
    is	
�
    a	
�
    PhD	
�
    student	
�
    at	
�
    the	
�
    Cen-­
tre	
�
     for	
�
     Russian	
�
     and	
�
     East	
�
     European	
�
     Studies,	
�
    
European	
�
     Research	
�
     Institute,	
�
     University	
�
     of	
�
    
Birmingham,	
�
    UK,	
�
    and	
�
    a	
�
    guest	
�
    student	
�
    at	
�
     the	
�
    
Department	
�
    of	
�
    Political	
�
    Science,	
�
    Copenhagen	
�
    
University,	
�
    from	
�
    May	
�
    until	
�
    August	
�
    2005.	
�
    
Further	
�
     details	
�
     can	
�
     be	
�
     found	
�
     at	
�
     www.crees.
bham.ac.uk/study/postgraduate/wilkinson.
htm

NOTES.
1)	
�
    For	
�
    the	
�
    purposes	
�
    of	
�
    this	
�
    article,	
�
    the	
�
    name	
�
    Central	
�
    
Asia	
�
     refers	
�
     to	
�
     the	
�
     republics	
�
     of	
�
    Kazakhstan,	
�
    Kyrgyz-­
stan,	
�
    Tajikistan,	
�
    Turkmenistan	
�
    and	
�
    Uzbekistan.	
�
    
2)	
�
    IFES	
�
    merits	
�
    particular	
�
    mention	
�
    due	
�
    to	
�
    the	
�
    exten-­
sive	
�
    elections	
�
    coverage	
�
    maintained	
�
    by	
�
    the	
�
    organisa-­
tion’s	
�
    Bishkek	
�
    office	
�
    in	
�
    the	
�
    form	
�
    of	
�
    a	
�
    series	
�
    of	
�
    news	
�
    
and	
�
    information	
�
    digests	
�
    that	
�
    could	
�
    be	
�
    subscribed	
�
    to	
�
    
by	
�
    email.	
�
    The	
�
    archive	
�
    can	
�
    be	
�
    found	
�
    at:	
�
    http://groups.
yahoo.com/group/Kyrgyz-­elections/	
�
     [last	
�
     accessed	
�
    
24/06/2005]
3)	
�
     Statistics	
�
     suggest	
�
     that	
�
     there	
�
     are	
�
     approximately	
�
    
200,000	
�
    internet	
�
    users	
�
    in	
�
    Kyrgyzstan,	
�
    or	
�
    3.8%	
�
    of	
�
    the	
�
    
population.	
�
    This	
�
    figure,	
�
    however,	
�
    does	
�
    not	
�
    allow	
�
    for	
�
    

	
�
     the	
�
     fact	
�
     that	
�
     information	
�
    gained	
�
    via	
�
     the	
�
     internet	
�
    
may	
�
    subsequently	
�
    be	
�
    widely	
�
    disseminated	
�
    in	
�
    print	
�
    
form,	
�
    for	
�
    example.	
�
    (Internet	
�
    Usage	
�
    in	
�
    Asia	
�
    report:	
�
    
http://www.internetworldstats.com/stats3.htm	
�
    
[last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005])
4)	
�
     The	
�
     website	
�
     was	
�
     at	
�
     www.president.kg	
�
     until	
�
    
March	
�
    24,	
�
    2005.	
�
    It	
�
    has	
�
    been	
�
    unavailable	
�
    since	
�
    that	
�
    
date.
5)	
�
    www.kenesh.kg	
�
    [last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005]
6)	
�
    www.ar-­namys.org	
�
    [last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005]
7)	
�
     www.respublica.kg/gazeta	
�
     and	
�
     www.msn.kg	
�
    
[last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005]
8)	
�
     As	
�
     International	
�
     Crisis	
�
     Group	
�
     noted	
�
     in	
�
     their	
�
    
report,	
�
     “Kyrgyzstan:	
�
     After	
�
     the	
�
     Revolution”	
�
     Crisis	
�
    
Group	
�
    Asia	
�
    Report	
�
    	
�
    No.	
�
    97,	
�
    4	
�
    May	
�
    2005,	
�
    available	
�
    
from	
�
    www.crisisgroup.org	
�
    
9)	
�
     Burke,	
�
     J.	
�
     “Kyrgyz	
�
     Opposition	
�
     Takes	
�
     its	
�
     Bat-­
tle	
�
     to	
�
     the	
�
     Internet”	
�
     Eurasianet.org	
�
     Kyrgyzstan	
�
    
Daily	
�
     Digest,	
�
     February	
�
     13,	
�
     2003	
�
     (http://www.
eurasianet.org/resource/kyrgyzstan/hyper-­
mail/200302/0030.shtml)	
�
     and	
�
     Internews	
�
     article	
�
    
by	
�
    Petrov,	
�
    A.	
�
    “SMI:	
�
    Elektronnaya	
�
    voina”,	
�
    January	
�
    
24,	
�
    2005	
�
    (www.internews.kg/modules.php?op=m
odload&name=News&file=article&sid=1497&mod
e=thread&order=0&thold=0)	
�
     [both	
�
     last	
�
     accessed	
�
    
24/06/2005]
10)	
�
    The	
�
    majority	
�
    of	
�
    the	
�
    links	
�
    indicated	
�
    in	
�
    this	
�
    ar-­
ticle	
�
    lead	
�
    to	
�
    the	
�
    Russian	
�
    version	
�
    of	
�
    sites.	
�
    However,	
�
    
many	
�
    of	
�
    the	
�
    sites	
�
    have	
�
    English	
�
    and	
�
    Kyrgyz	
�
    versions	
�
    
as	
�
    well	
�
    that	
�
    are	
�
    often	
�
    quite	
�
    extensive.	
�
    Links	
�
    to	
�
    all	
�
    
of	
�
    the	
�
    sites	
�
    cited	
�
    and	
�
    the	
�
    texts	
�
    of	
�
    emails	
�
    referred	
�
    to	
�
    
can	
�
    be	
�
    found	
�
    at	
�
    http://cxw.narod.ru/kyrgyz-­erev-­
links.html	
�
    [last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005]
11)	
�
     Email	
�
     12,	
�
     received	
�
     from	
�
     hottnews@mail.ru,	
�
    
supposedly	
�
    from	
�
    CentrAsia,	
�
    11/01/2005
12)	
�
    Email	
�
     13,	
�
     received	
�
     from	
�
    admin@centrasia.ru,	
�
    
supposedly	
�
    from	
�
    CentrAsia,	
�
    11/01/2005
13)	
�
    Email	
�
    2,	
�
    received	
�
    from	
�
    digest@ngss.com,	
�
    sup-­
posedly	
�
    from	
�
    CentrAsia,	
�
    08/01/2005
14)	
�
     Email	
�
     7,	
�
     received	
�
     from	
�
     kyrgyzby@narod.
ru,	
�
     signed	
�
     from	
�
     “Rumours	
�
     of	
�
     Kyrgyzstan”,	
�
    
09/01/2005
15)	
�
     Email	
�
     28,	
�
     received	
�
     from	
�
     gazetakg@mail.ru,	
�
    
supposedly	
�
    from	
�
    Gazeta.kg,	
�
    23/02/2005
16)	
�
     Email	
�
     27,	
�
     received	
�
     from	
�
     gazetakg@mail.ru,	
�
    
supposedly	
�
    from	
�
    Gazeta.kg,	
�
    10/02/2005
17)	
�
     Email	
�
     5,	
�
     received	
�
     from	
�
     indnews@mail.ru,	
�
    
supposedly	
�
     from	
�
     the	
�
     Independent	
�
     News	
�
     Agency	
�
    
of	
�
    Kyrgyzstan,	
�
    09/01/2005.	
�
    See	
�
    also	
�
    emails	
�
     14	
�
    &	
�
    
20.Bakiev	
�
    was	
�
    Prime	
�
    Minister	
�
    from	
�
    21	
�
    December	
�
    
2000	
�
    until	
�
    22	
�
    May	
�
    2002,	
�
    when	
�
    he	
�
    and	
�
    his	
�
    govern-­
ment	
�
    resigned	
�
    following	
�
    the	
�
    Aksy	
�
    tragedy	
�
    that	
�
    re-­
sulted	
�
     in	
�
     the	
�
     deaths	
�
     of	
�
     four	
�
     protestors	
�
    who	
�
    were	
�
    
shot	
�
    by	
�
    police	
�
    during	
�
    a	
�
    demonstration	
�
    in	
�
    support	
�
    
of	
�
    imprisoned	
�
    opposition	
�
    figure	
�
    Azimbek	
�
    Beknaz-­

20



arov.
18)	
�
     Emails	
�
     1,	
�
     12,	
�
     19	
�
     and	
�
     25	
�
     all	
�
     had	
�
     anti-­Western	
�
    
themes.	
�
    
19)	
�
     Personal	
�
     communication	
�
     with	
�
     David	
�
     Mikosz,	
�
    
IFES	
�
     Kyrgyzstan,	
�
     10/02/2005	
�
     and	
�
     16/02/2005,	
�
    
and	
�
    Nicholas	
�
     Ebnother,	
�
     Internews	
�
    Network	
�
     in	
�
     the	
�
    
Kyrgyz	
�
    Republic,	
�
    17/02/2005.	
�
    Internews	
�
    published	
�
    
the	
�
     above-­cited	
�
     article	
�
     “SMI:	
�
     Elektronnaya	
�
     voina”	
�
    
in	
�
    response.	
�
    KG	
�
    Election	
�
    Blog	
�
    also	
�
    reported	
�
    on	
�
    the	
�
    
phenomenon	
�
     late	
�
     in	
�
    February	
�
    –	
�
    http://kg.civiblog.
org/blog/Incidents
20)	
�
     See	
�
     “Special	
�
     Coverage:	
�
     Kyrgyz	
�
     websites	
�
     sub-­
ject	
�
     to	
�
     unexplained	
�
     failure	
�
     and	
�
     hacking	
�
     during	
�
     the	
�
    
parliamentary	
�
     elections”	
�
     on	
�
     Gazeta.kg,	
�
     published	
�
    
28/02/2005.	
�
     www.gazeta.kg/view.php?i=12	
�
     [last	
�
    
accessed	
�
    16/06/2005].
21)	
�
    ONI’s	
�
    monitoring	
�
    reports	
�
    can	
�
    be	
�
    found	
�
    at	
�
    www.
opennetinitiative.net/special/kg	
�
     [last	
�
     accessed	
�
    
24/06/2005]
22)	
�
    Op.	
�
    cit.	
�
    section	
�
    4.
23)	
�
    KG	
�
    Election	
�
    Blog	
�
    Feb	
�
    19,	
�
    2005	
�
    “Incident	
�
    –	
�
    kelkel.
kg	
�
    domain	
�
    took	
�
    away	
�
    from	
�
    owner	
�
    (RUS)”
24)	
�
    www.kelkel.kg	
�
    [last	
�
    accessed	
�
    23/06/2005]
25)	
�
     http://www.kelkel.kg/photo/	
�
     [last	
�
     accessed	
�
    
24/06/2005]
26)	
�
    The	
�
    replacement	
�
    (genuine)	
�
    KelKel	
�
    site	
�
    explained	
�
    
that	
�
    “yellow	
�
    lemons	
�
    are	
�
    a	
�
    symbol	
�
    of	
�
    young	
�
    people”.	
�
    
In	
�
     early	
�
     January	
�
     KelKel	
�
     activists	
�
     had	
�
     handed	
�
     out	
�
    
lemons	
�
    to	
�
    people	
�
    picketing	
�
    the	
�
    White	
�
    House	
�
    in	
�
    Bish-­
kek.
27)	
�
    www.kelkel-­kg.org	
�
    [last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005]
28)	
�
     Personal	
�
     email	
�
     from	
�
     Birge!,	
�
     received	
�
    
14/03/2005
29)	
�
    Email	
�
    30,	
�
    	
�
    received	
�
    from	
�
    birge_kg@yahoo.com,	
�
    
supposedly	
�
    from	
�
    Birge!,	
�
    10/03/2005
30)	
�
    www.akaevu.net.	
�
    The	
�
    site	
�
    also	
�
    has	
�
    the	
�
    publicity	
�
    
advantage	
�
    of	
�
    the	
�
    URL	
�
    being	
�
    a	
�
    pun,	
�
    meaning	
�
    “No	
�
    to	
�
    
Akaev”	
�
    in	
�
    Russian.	
�
    At	
�
    the	
�
    time	
�
    of	
�
    writing	
�
    it	
�
    had	
�
    not	
�
    
been	
�
    updated	
�
    since	
�
    April	
�
    15,	
�
    2005.
31)	
�
    Yahoo	
�
    Groups	
�
    include	
�
    Birge!	
�
    Info,	
�
    Kyrgyz	
�
    HR,	
�
    
32)	
�
    www.i.o.president.kg.	
�
    Whilst	
�
     the	
�
     launch	
�
     of	
�
     the	
�
    
site	
�
     was	
�
     widely	
�
     reported	
�
     in	
�
     Kyrgyzstani	
�
     electronic	
�
    
media	
�
    sources,	
�
    the	
�
    site	
�
    does	
�
    not	
�
    appear	
�
    to	
�
    be	
�
    acces-­
sible.
33)	
�
     www.askarakaev.kg,	
�
     launched	
�
     June	
�
     23,	
�
     2005.	
�
    
[last	
�
    accessed	
�
    24/06/2005].

RESUMÉ

Claire	
�
    Wilkinson	
�
    beskriver	
�
    i	
�
    sin	
�
    artikel	
�
    ”e-­
Revolution	
�
     in	
�
    Kyrgyzstan”	
�
     hvordan	
�
     Inter-­
net	
�
    spillede	
�
    en	
�
    rolle	
�
    i	
�
    det	
�
    oprør,	
�
    der	
�
    i	
�
    marts	
�
    
2005	
�
    førte	
�
    til,	
�
    at	
�
    Akaev	
�
    måtte	
�
    træde	
�
    af	
�
    som	
�
    
præsident.	
�
     Wilkinson	
�
     forklarer,	
�
     at	
�
     brug	
�
    
af	
�
     Internet	
�
     i	
�
     Kirgisistan,	
�
     trods	
�
     adskillige	
�
    
NGOer	
�
     og	
�
     internationale	
�
     organisationers	
�
    
arbejde	
�
    i	
�
    området,	
�
    stadig	
�
    er	
�
    relativt	
�
    begræn-­
set,	
�
    men	
�
    at	
�
    e-­mail	
�
    og	
�
    hjemmesider	
�
    op	
�
    til	
�
    og	
�
    
under	
�
    oprøret	
�
    blev	
�
    brugt	
�
    som	
�
    politiske	
�
    red-­
skaber.	
�
     Dermed	
�
     fik	
�
     Internet	
�
     en	
�
     indenrig-­
spolitisk	
�
     betydning	
�
     under	
�
     marts	
�
     oprøret,	
�
    
og	
�
     begivenhederne	
�
     på	
�
     nettet	
�
     beskrives	
�
     af	
�
    
Wilkinson	
�
    som	
�
    en	
�
    ”e-­revolution”.	
�
    	
�
    	
�
    	
�
    	
�
    
Med	
�
    analyser	
�
    af	
�
    diverse	
�
    kilder	
�
    beskriver	
�
    ar-­
tiklen	
�
    hvordan	
�
    e-­mail	
�
    rygter	
�
    og	
�
    propagan-­
da	
�
    samt	
�
    brug	
�
    og	
�
    misbrug	
�
    af	
�
    oppositionens	
�
    
hjemmesider	
�
     bidrog	
�
     til	
�
     Akaev-­regimets	
�
    
pludselige	
�
     fald,	
�
    og	
�
    hvordan	
�
    disse	
�
    begiven-­
heder	
�
    har	
�
    været	
�
    med	
�
    til	
�
    at	
�
    konsolidere	
�
    In-­
ternettets	
�
    betydning	
�
    i	
�
    Kirgisistan.

The	
�
   DSCA	
�
   Journal	
�
   -­	
�
   No.	
�
   1	
�
   -­	
�
   July	
�
   2005
Kyrgyzstan	
�
   and	
�
   the	
�
   Kyrgyz

21


