
The role of the press in Iraq's long struggle for democratic reform

AUTHOR(S)

Benjamin Isakhan

PUBLICATION DATE

01-01-2007

HANDLE

10536/DRO/DU:30033465

Downloaded from Deakin University’s Figshare repository

Deakin University CRICOS Provider Code: 00113B

https://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30033465


          Deakin Research Online 
 
This is the published version:  
 
Isakhan, Benjamin 2007, The role of the press in Iraq's long struggle for democratic reform, 
in OURMedia - NUESTROSMedios VI 2007 : Sustainable futures, roles and challenges for 
community, alternative and citizens's media in the 21st century : Proceedings of the 2007 
International Conference, University of Western Sydney, New South Wales, The Conference, 
[Sydney, N.S.W.], pp. 1-33. 
 
Available from Deakin Research Online: 
 
http://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30033465 
                     
Every reasonable effort has been made to ensure that permission has been obtained for items 
included in Deakin Research Online. If you believe that your rights have been infringed by 
this repository, please contact drosupport@deakin.edu.au 
 
Copyright : 2007, OURMedia - NUESTROSMedios 

http://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30033465
mailto:drosupport@deakin.edu.au


The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  1 

 
 
 
 
 

 
The role of the press in Iraq’s long struggle for 

democratic reform 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Paper submitted to the refereed stream of the Our Media Conference 

Australia, 2007 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mr Benjamin Isakhan 
PhD Candidate and Research Assistant 
School of Arts, Griffith University 
Gold Coast Campus, Australia 
Ph:  0061 (0)7 55528489 
Email: b.isakhan@griffith.edu.au 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  2 

Abstract: 
 
The toppling of Saddam in 2003 has seen Iraq shift from only a handful of state 
organs that served as propaganda machines, to a wealth of over 200 Iraqi-owned 
newspapers which are being fervently produced and avidly read on the streets of the 
nation. This paper traces the introduction of the printing press to Iraq by the Ottomans 
and details both the periods where Iraq’s press was truly free and fostered the 
emergence of a civil society and democratic reforms and those where the Iraqi media 
was most restricted and did little else than praise the regime at hand. Following on, 
this paper reviews the developments since the fall of Saddam Hussein and, despite the 
extensive interference in Iraq’s media sector from the occupying forces, it concludes 
by arguing that these papers have been central to the re-emergence of an Iraqi public 
sphere which has openly debated and discussed the issues surrounding the nation’s 
shift from despotism to democracy. 
 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  3 

Introduction: 
 
In Habermasian terms the public sphere can be defined as that which “…connects 
society with the state and thus has a function in the political realm…” (Habermas, 
1996 [1989]: 28). Essentially, it is constituted by those social institutions which 
engender a culture of open and rational debate amongst the citizenry in order to form 
public opinion (Edgar, 2006: 124). Central to the formation of such a public sphere, or 
what we might otherwise term a civil society, is the people’s autonomy, their access 
to information and their willingness to engage in such debates (Rutherford, 2004: 
141-142). Habermas also noted that one of the vehicles for both providing 
information to the populace and propagating debate were the early merchant 
newsletters of the sixteenth century (1989 [1962]: 16) which “…transformed into 
instruments of political debate under the pressures of the American and French 
revolutions and the organisation of political groups to revolutionise society” (Kellner 
& Durham, 2001: 10-11). With the admission of journalists to the British House of 
Commons in 1803, political journalism began (Edgar, 2006: 125) and the media has 
since been understood as crucial to the formation of a public sphere and civil society, 
which in turn underpin the media’s role as the Fourth Estate of a functioning 
democracy (Calhoun, 1992; Dahlgren, 1995).  
 
More recently, the role of Middle Eastern media in serving as the platform of the 
region’s emerging public sphere and its role in promoting democracy has become the 
centre of much scholarly investigation. Starting with the Western radio stations 
beamed into the Middle East, such as the BBC, the Voice of America and Radio 
Monte Carlo, many Arabs were able to quench their “…thirst for objective 
information and diverse analyses and viewpoints on the issues facing their 
societies…” (Ghareeb, 2000: 400). Similarly, the pan-Arab press, many of which 
have been published in London for more than 30 years, continue to enjoy strong 
readership across the region. Although at times they can be seen to support the 
interests and agendas of their owners (for example, many are financially backed by 
the Saudi Government), when compared to the tightly controlled domestic media of 
most Arab nations they offer their readers a refreshing voice of objectivity and 
critique (Ghareeb, 2000: 412-414; Rugh, 2004: 167-180). Other technologies, such as 
the audio-cassette, have proven effective in spreading messages of dissent. For 
example, during the late 1970s in Iran, Ayatollah Khomeini and his followers 
effectively utilised this technology by recording sermons over the phone from his 
exile in Paris and then distributing the contraband audio tapes across the nation 
(Sreberny-Mohammadi & Mohammadi, 1994). More recent scholarship has illustrated 
the ways in which new media technologies such as fax and photocopy machines, 
desktop publishing software, advertising, romance novels (see the contributions in: 
Eickelman & Anderson, 2003b), recoded music, cinema, and ‘postmodern’ literature 
(see the contributions in: Armbrust, 2000) have allowed the people of the Muslim 
world  to evade and subvert the state controlled media and create an autonomous 
‘public sphere’ by disseminating information through non-official organs.  
 
Today, the satellite dishes that are ubiquitous across the rooftops of most of the Arab 
region have brought the world into the living rooms of the Middle East. The general 
Middle Eastern dissatisfaction with Western and government controlled satellite 
stations has led to Arab based channels such as the Arab News Network, Abu Dhabi 
TV and, of course, Al-Jazeera. Indeed, so popular are these satellite channels that they 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  4 

have begun to have an impact on both the political elite of the region and their state-
funded media, “…thus helping to broaden the limitations on debate and to enhance 
the level of authentic democratic exchange” (Ghareeb, 2000: 417) (see also: Ayish, 
1970) . The Al-Jazeera “phenomenon” (Miladi, 2003) has received a superfluity of 
academic attention in recent years, ranging from its adaptation of Western media 
techniques (Auter, Arafa, & Al-Jaber, 2005), questioning its status as ‘alternative 
media’ (Iskandar, 2006) and detailing its challenge to the hegemony of the Western 
medias monopoly on global news (Seib, 2005). What is common throughout this 
research is an understanding that – in the words of Qatari media scholar Ali Al-Hail - 
media outlets such as Al-Jazeera “…are the best way to reinvigorate a sense of 
freedom, democratization, and liberty throughout the Arab world, in addition to 
fostering a vibrant civil society” (Al-Hail as cited in: El-Nawawy & Iskandar, 2002: 
28). Similarly, the issue of whether or not Reality TV is the best hope for 
democratisation in the Middle East is the theme of a recent issue of ‘Translational 
Broadcasting Studies’ (especially: Kraidy, 2005). What is certain is that while 
Western media scholars lament the ‘dumbing down’ of the media and an erosion of its 
role in serving the ‘public interest’ and as the ‘watch-dog’ of democracy due to 
commercial interests, these same commercial interests may, ironically, be bringing 
more news, information and debate into the Middle East (Sreberny-Mohammadi, 
1998: 195).  
 
Likewise the Internet and its impacts on the Middle East have been investigated by a 
surfeit of academics from a number of different disciplines. Like much of the 
developing world, the vast majority of the Middle East sadly lies on the wrong side of 
the ‘Digital Divide’: the technological infrastructure is limited, few can afford a 
computer let alone regular access to the internet, few are able to read the now global 
language of English, and in many countries the government continues to tightly 
monitor access to certain sites (Friedlander, 2000: 152-155; Ghareeb, 2000: 415). 
However, with the development of software that has enabled standard computers to 
produce Arabic script (Gonzalez-Quijano, 2003: 62), the Internet has begun to serve 
as a forum whereby pertinent issues facing the Arab world – such as questions of 
religion (J. W. Anderson, 2003) and women’s role in society (Skalli, 2006) - can be 
re-examined and re-defined. Others have used the internet to critique their respective 
nation state or, at the very least as a locus for debate surrounding domestic issues of 
public concern and calls for democratisation (Cunningham, 2002; Teitelbaum, 2002; 
Wheeler, 2001). The net effect of these on-line developments has altered “…the 
nature of the decision-making process in each country, weakening hierarchical 
systems, reducing the power of the state, and redistributing power downward” 
(Ghareeb, 2000: 398).  
 
Collectively, this spectrum of media outlets and technologies – from the Pan-Arab 
Press to the Internet and from the audio-cassette to Reality TV – has had tremendous 
impact on the societies of the Middle East. Firstly, as Ghareeb points out, they have 
led to a cross-border, pan-Arab discourse where citizens, from Marrakech to Muscat, 
are imbued with a sense of collective cultural unity and the notion of a common Arab 
agenda (2000: 416-418). This, combined with the exposure to the rest of the world has 
led to a more informed, and arguably more critical, Middle Easterner who is 
interested in partaking in the machinations of egalitarian governance. Although it is 
clear that many governments across the region are continuing their battle to keep the 
media on a tight leash, if the current technological and social trends continue, the 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  5 

media is likely to increase in diversity and openness, thereby spurring “…greater 
debate in Middle East societies, with further pressures for both cultural and political 
democratisation” (Sreberny-Mohammadi, 1998: 197). 
 
However, despite this wealth of research, there has been little investigation into the 
re-emergence of the free press in Iraq following the toppling of Saddam in 2003 and 
the corresponding end to his tight control over the nation’s media sector. This has 
seen Iraq shift from only a handful of state papers that served as propaganda 
machines, to a wealth of over 200 Iraqi-owned newspapers which are being fervently 
produced and avidly read on the streets of the nation. This article therefore begins by 
reviewing Iraq’s long relationship with the written word and its corresponding public 
sphere. It traces the introduction of the printing press to Iraq by the Ottomans and 
details those periods where Iraq’s press was truly free and fostered the emergence of a 
civil society and democratic reforms (such as under the Young Turks, the early 
Hashemite era of 1921-1938, and following the Second World War). It also examines 
those periods where the Iraqi media was most restricted and did little else than praise 
the regime at hand (such as the early Ottoman period and most recently under the 
Ba’ath Regime, especially under Saddam Hussein). Following on, this paper reviews 
the developments since the fall of Saddam Hussein and, despite the extensive 
interference in Iraq’s media sector from the governmental entities both outside and 
inside Iraq, it concludes by arguing that these papers have been central to the re-
emergence of an Iraqi public sphere which has openly debated and discussed the 
issues surrounding the nation’s shift from despotism to democracy. 
 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  6 

From Cuneiform to Propaganda: Iraq’s long relationship with the written word 
 
It is only in relatively recent times that we have come to understand the historical 
importance and influence of the region known as Mesopotamia in the Ancient World 
and currently known as Iraq. In fact, it was the early city-states that developed across 
this ‘cradle of civilization’ around 3200 BC, which fostered the development of early 
farming practices including sophisticated irrigation and animal domestication, 
monumental arts and architecture, mass-produced goods such as pottery and a 
complex, urbane and cosmopolitan society (Frankfort, 1968: 49; Seymour, 2004: 351; 
Van de Mieroop, 1997: 36). The need to organise and administer the complexities of 
such large agricultural projects and a sophisticated temple and city economy, 
prompted the development of the world’s first written language (Frankfort, 1968: 49-
50; Jacobsen, 1977 [1951]-a: 129; Van de Mieroop, 1997: 36). This involved using a 
split reed to create the distinctive wedge-shaped marks known as cuneiform on clay 
tablets (Greaves, Zaller, Cannistrano, & Murphey, 1997: 18) which evolved from 
early markings concerning systems of weight and measurement through to a rich body 
of literary texts (for translations of a number of early cuneiform texts, see: Pritchard, 
1968).  
 
In addition, the major excavations of the 20th century across the Middle East have 
also revealed much about the political machinations employed in the ancient Near 
East. Of foremost relevance here is the governance of Mesopotamia’s early city-states 
by a political system that Jacobsen has termed ‘Primitive Democracy’ (1970 [1943]) 
where “…ultimate political power rested with a general assembly of all adult 
freemen” (Jacobsen, 1977 [1951]-b: 128) (for more on 'Primitive Democracy', see: 
Isakhan, 2006b). This system of governance encouraged all citizens of the state – men 
and women (Saggs, 2004: 30) – to exercise their right to express their opinion in a 
public forum regrading affairs that threatened the security of the state as a whole. In 
this situation, discussion continued until a virtual unanimity was reached and 
consensus emerged over the appropriate action (Jacobsen, 1970 [1943]: 138; 
Oppenheim, 1964: 114). Beyond the deliberations of the assembly was a civic culture 
that extended into the day to day lives of the ancient Mesopotamian where citizens 
further discussed and debated social issues, often forming loose political alliances 
(Larsen, 1976: 161-170).  
 
However, examples of the centrality of the written word to the Middle East’s civic 
culture are not limited to the annals of ancient history. In fact the written word was 
critical to the expansion of Islam and went on to play a central role in the bureaucracy 
and thriving literary scene of both the Umayyad (661-750) and Abbasid (750-1258) 
Caliphates (Rosenthal, 1975). Under the Abbasid’s for example, the capital of the 
empire shifted from Damascus to Baghdad (Gutas, 1998: 17), where reading and 
writing underpinned the establishment of an active religious public sphere of 
“…learned scholars, schools of jurisprudence, and their supporters…” who were 
“…often autonomous from the official sphere of [their] rulers” (Eickelman & 
Anderson, 2003a: 2). Emerging out of this ninth century public sphere was the work 
of an enormously popular social commentator and essayist by the name of Jahiz. After 
moving north from Basra, Jahiz spent much of his time embroiled in the lively civic 
culture that played out in the various bourgeoisie salons of Baghdad, where lengthy 
debate and lively conversation thrived as the people engaged with issues such as 
politics, social controversies, the conflict between faith and reason as well as sectarian 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  7 

and ethnic tensions (Braude, 2003: 114). But it was his unique ability to comment on 
and contribute to these debates in his elaborate and scholarly essays that ultimately 
won Jahiz wide acclaim. 
 
This lively civic culture can be seen to have continued right through to the Ottoman 
sultans who generally believed that a strong, civilized state was a cosmopolitan one 
(Mostyn & Hourani, 1988: 192). In fact, it was the Ottomans who first brought the 
wonders of press technology to Baghdad in the 19th century. There is some anecdotal 
evidence to suggest that a local news bulletin, The Journal of Iraq, existed in Baghdad 
as early as 1816 and was published in both Arabic and Turkish. It is thought that this 
paper mostly praised the local Ottoman governor (the papers publisher), and was 
distributed to his army officials and other dignitaries. Although there is no surviving 
copies of The Journal of Iraq, if the reports are true it would have been the first time 
that news was reported in Arabic anywhere in the world (Ayalon, 1995: 13). What is 
certain is that the Turkish press had been growing since as early as the appearance of 
Takvim-I Vekayi (the Turkish version of the French newspaper Le Spectateur 
Oriental) in 1831 (Lewis, 1961: 93, 143-147) and when a progressive Ottoman Vali 
(governor) by the name of Midhat Pasha took the post of Baghdad in 1869, he brought 
with him the latest technology in the form of the printing press and the zeal for 
modernisation, both of which he had acquired during his previous post in Paris. 
Among his many achievements was the founding of the weekly newspaper, Al-Zawra 
(“the Curved [city]” – Baghdad), a four-paged Arabic-Turkish paper that preferred to 
extol the virtues of the sultan and the efficiency of the government than to report 
‘real’ news (Ayalon, 1995: 25). In the 1880s the Vali’s of both Mosul and Basra 
followed Midhat’s example, launching similar pro-Ottoman papers which have been 
noted for their primitive news collecting methods and their poor Arabic translations 
(Ayalon, 1995: 25-26). 
 
The arrival of technologies such as the printing press – as well as other developments 
born out of the Industrial Revolution including river steam navigation and the electric 
telegraph – heralded a fundamental shift in Iraq’s political sphere. Over time these 
technological developments led to a steady erosion of various elements of traditional 
Iraq, including the break up of many of the old loyalties and allegiances of the tribal 
order as well as the decline of the traditional economic structures of farming and other 
trades and the subsequent, if gradual, urbanisation of the Iraqi population. These 
changes to the political, economic and social stratification of traditional Iraq 
witnessed the development of an urbane, middle-class intelligentsia who, in turn, 
provided the breeding ground for the myriad of Iraqi oppositional parties and 
revolutionary movements (such as the Communists, the Ba’athists and the National 
Party) that would go on to have enormous impact on the political landscape of 20th 
century Iraq (Batatu, 1982 [1978]: 22-24, 1113-1114). However, despite the 
development of an elite public sphere, Iraq did not see the immediate birth of a free 
and critical press during the late 19th century. Apart from two literary-religious 
journals published by the Carmelites in Baghdad and the Dominican missionaries of 
Mosul, any other attempts at establishing an independent press was “…strictly and 
narrowly circumscribed by suspicious authorities” (Ayalon, 1995: 62). This is not true 
of the entire region, as significant and critical journalistic movements arose in both 
Lebanon and Cairo at this time. However, when the Young Turks were able to 
successfully challenge the empire (Lewis, 1994: 52), they set about establishing a 
constitutional government and restoring measures of autonomy to the various 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  8 

national-cultural entities within their governance (Shmuelevitz, 2004: 28). They also 
went on to establish secular schools and liberalised the publications sector (Zubaida, 
2002: 209), effectively ushering in a series of rapid developments in the free press of 
the Middle East. By the time of Iraq’s first parliamentary election in 1908, there were, 
“…no less than 44 new Arabic papers…in Lebanon, Syria, Palestine and Iraq, as well 
as in Istanbul” (Ayalon, 1995: 65). In subsequent years, press freedom was rife across 
Iraq, with the publication of not only papers in support of the ruling party in Istanbul, 
such as Al-Zawra, but also opposition papers including Bayn Al-Nahrayn 
(“Mesopotamia”, or more literally “Between the Two Rivers”) (Ayalon, 1995: 66). In 
addition, Iraqi’s also had access to newspapers from Syria and Lebanon (Braude, 
2003: 144) as well as those from Istanbul, including anti-Young Turk papers like 
Volkan (“Volcano”) (Lewis, 1994: 110) and Zionist papers published by the Jewish 
community such as the weekly Hamevasser (“Herald”) (Shmuelevitz, 2004). Many of 
these newspapers and magazines of the Young Turk period were filled with long 
editorials praising the new era of tolerance and press freedom (Ayalon, 1995: 65-66). 
Collectively, they have been described by one author as combining 

…a large measure of freedom with a high level of scholarship, contain[ing] 
what are probably the best-informed and best-argued discussions that have yet 
occurred between conservatives and modernists and between the different 
groups within each camp. (Lewis, 1994: 111) 

 
This brought with it a strong augmentation of Iraq’s culture of public debate and 
criticism as is best evidenced by the atmosphere surrounding Iraq’s 1912 election, 
where “Iraqis witnessed for the first time [the phenomenon] of party competition 
among the candidates” (Al-Wardi as cited in: Dawisha, 2005: 12). During this period, 
even those too poor to afford newspapers would line up at street-side newsvendors to 
rent a paper or share with others. In total, this period led to the founding of 355 
newspaper and journals across the Ottoman Empire, including 70 independent 
newspapers in Iraq alone (Ayalon, 1995: 65). However, this period was relatively 
short-lived and was plagued by newspapers which were published sporadically, 
shifted location and focus often, and varied immensely in their quality. Furthermore, 
with the outbreak of the First World War, the Ottomans began to impose strict 
censorship on all print media throughout the empire. Save for two sporadic and 
privately owned papers (one in Baghdad, the other in Mosul), this ultimately lead to 
the closure of every newspaper in Iraq (Ayalon, 1995: 67, 70-71).  
 
Modern Iraq – the nation that we know today – resulted from the fall of the Ottoman 
Empire at the end of the First World War. In the clandestine Sykes-Picot agreement, 
Britain and France moved into much of what are now Iraq, Syria, Jordan and Israel, 
and carved up the region into two zones of influence (L. Anderson & Stansfield, 
2004: 14; Diamond, 2005: 31; Keeble, 1997: 86). The era of British occupation – 
which began with their control of Basra from the start of the war and spread to the 
entire nation of Iraq by the end of 1918 – also brought with it an unprecedented sense 
of Iraqi nationalism. The presence of a common enemy meant that groups such as the 
Shi’ites and the Sunnis banded together for the first time in centuries, holding joint 
religio-political meetings which culminated “…in patriotic oratory and poetic 
thundering against the English” (Batatu, 1982 [1978]: 23). Later, when  the League of 
Nations accorded the British a mandate over Iraq in 1920-1921 (L. Anderson & 
Stansfield, 2004: 14), these sentiments were echoed in the dramatic upsurge of 
budding wordsmiths who produced independent papers such as Al-Istiqlal (“The 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  9 

Independence” of Najaf), Al-Furat (“The Euphrates”) and Al-Istiqlal (“The 
Independence” of Baghdad), which openly criticised the occupation. Following this 
initial uproar, a number of papers – some the unapologetic mouthpiece for a particular 
political faction, others claiming to be independent  – emerged for the sole purpose of 
addressing Iraq’s future and discussing the pros and cons of a republican vs. a 
monarchical government (Ayalon, 1995: 92). 
 
Without too much concern for the opinions and attitudes expressed in these organs, 
the British set about hastily designing the nation-states of the modern Middle East 
(Jordan was famously drawn by Winston Churchill in the back of a taxi). In 1921 the 
British united the three previously autonomous Vilayets (“regions”) of Baghdad, 
Basra and Mosul (Cordesman & Hashim, 1997: 59-60, 71) and appointed Faisal I – 
the third son of the Sharif of Mecca - the first modern king of Iraq (L. Anderson & 
Stansfield, 2004: 14; Zubaida, 2002: 211). After already having appointed Faisal, the 
British staged the first of modern Iraq’s falsified experiments with democracy, a 
national referendum which garnered an impossible 96% endorsement of his rule (L. 
Anderson & Stansfield, 2004: 14-15). The local authorities of the various provinces 
were infuriated and clerics who had so adamantly called on Faisal to implement a 
parliament and a national constitution, now delivered fatwa’s banning their religious 
minions from partaking in the elections for the Constituent Assembly until such a 
time as the monarch yielded to the people’s call for democratisation, civil liberties and 
the freedom of the press (Dawisha, 2005: 13). Heeding these calls, Faisal did go on to 
establish a number of quasi-democratic reforms including nation-building exercises 
such as the development of a highly patriotic national school curriculum (Batatu, 
1982 [1978]: 25), a new Constitution, Electoral Law (L. Anderson & Stansfield, 2004: 
16-18) and a Parliament consisting of both a Majlis al-Nuwab (“Chamber of 
Deputies”) and a Majlis al-A'yan (“Senate”) in 1924 which lasted until 1958 
(Dawisha, 2005: 18).  
 
Those who did ascend to positions of power under the new monarchy, failed to garner 
any real public support and seem to have been perpetually concerned with those who 
sought to undermine them (Kedourie, 1994: 33). Indeed this dissatisfaction with 
authority in Iraq led to the emergence of several opposition parties during these early 
days of political struggle in the fledgling nation. These opposition parties quickly set 
up their own newspapers which were instrumental in mobilising more than ten 
thousand people as they demonstrated in front of the King’s palace on the one year 
anniversary of his ascension to the throne, demanding a representational government 
and an end to British interference in domestic issues. By the late 1920s, Iraq saw the 
emergence of a varied, if partisan press, which included Al-Alam Al-Arabi (“The 
Arabic World”), Al-Liwa (“The Standard”) and Al-Taqaddum (“The Priority”), all of 
which supported the The Progressive Party (Hizb Al-Taqaddum); Sada Al-Ahd (“The 
New Echo”) published by The Commitment Party (Hizb al-'Ahd); Al-Iraq (“The 
Iraq”) from the oppositional People’s Party (Hizb Al-Sha’b); and the highly esteemed 
Al-Bilad (“The Country”) newspaper, published by Christians in Baghdad who were 
members of the Nationalist Fraternity Party (Hizb Al-Ikha’ Al-Watani) (for further 
details on the newspapers published by these various political parties see: Ayalon, 
1995: 93-94; for an exhaustive chronicle on Iraq's political groups and their respective 
histories, see: Batatu, 1982 [1978]; and for specific information on this era in Iraqi 
politics, see: Dawisha, 2005: 14-15).    
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  10 

What is clear here is that Iraqi politics of the 1920s was a complex matrix constituted 
by a myriad of tribal, political, religious and ethnic factions each of who vied for 
influence and authority under the newly established monarchy. Although there is 
evidence of an egalitarian and democratic culture emerging during this period, it is 
dangerous to assume that this was always the case. Indeed Iraq’s political climate of 
this era was often violent, with one commentator describing it as “…a wretched 
political architecture and constitutional jerry-building of the flimsiest and most 
dangerous kind” (Kedourie, 1970: 239). Nonetheless, this era also witnessed an 
unprecedented diversity in Iraq’s print sector, with the establishment of sixty-one 
papers between 1919 and 1933 (Dawisha, 2005: 21). Sadly many of these papers, like 
the political parties they belonged to, folded within a couple of years. Even in their 
short life-span, these highly partisan papers were able to invigorate the Iraqi ‘public 
sphere’, enabling ‘rational-critical’ debate in both the parliament and the streets of the 
nation.  
 
With the signing of the Anglo-Iraqi treaty in 1930, Iraq finally emerged as an 
independent nation although the British presence continued for some years. Sadly, the 
democratic and egalitarian steps taken during the 1920s were reneged and, in the 
1930s,  

Iraqi politics were based on personal, family, and tribal loyalties. Hastily 
created political parties that disbanded just as quickly, and even parliament 
itself, were forums of secondary consequence, for it was clan alliances that 
were of primary importance, whether forged in or out of parliament or the 
parties…Old-style plotting involving local Shi’ite religious leaders, tribal 
chiefs, and the military proved infinitely more effective than the modern 
modes of political activity, including elections and the press. (Ayalon, 1995: 
93) 

 
This situation paved the way for a series of political coups between 1936 and 1941, 
most of which were violent and few cared for installing any semblance of legitimate 
democratic rule. Concurrently, this period was also marred by a poor Iraqi press. 
There were increases in censorship of those organs which openly criticised the 
government, while the general standard of the reporting and technical standard of the 
papers was particularly low, the literacy rate was also below average for the region 
and the circulation of many papers was down (Ayalon, 1995: 94-95). Despite this, 
there were several newspapers that emerged during the 1930s that warrant a mention, 
Sada Al-Istiqlal (“Echo of Independence”), and Al-Ahali (“The People”), both 
published by the Iraqi Nationalist Party (Jama’at Al-Ahali), Habezbooz (a term from 
Iraqi folklore), a Baghdad paper rife with political satire (Daragahi, 2003: 50) and 
perhaps Iraq’s most successful, professional and well-respected paper of this era, Al-
Zaman (“Time”), published by an Iraqi Christian.  
 
Although the Second World War did see actual, if limited, fighting in Iraq, this war 
did not have anywhere near the impact on the Arab Middle East as the first. When the 
fighting began, the government of Iraq placed the newspapers and magazines of the 
nation under tight censorship laws in an attempt to curtail anti-British sentiment 
(Dawisha, 2005: 22). This, coupled with the severe economic conditions throughout 
the war, had implications for Iraqi civil society and it’s free press, with many of the 
smaller papers across the region folding accordingly. However, with the cessation of 
the war, the Regent of Iraq, Prince 'Abd al-Ilah announced a return to the political life 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  11 

of the 1920s and the lifting of the restrictions on the freedom of the press (Dawisha, 
2005: 15). This brought with it an immediate upsurge in both the number and variety 
of political parties in Iraq, from pro-government, pro-British parties, to centrist, right- 
and left-leaning parties and even two Marxist parties (Dawisha, 2005: 15-16). Once 
again, many of these parties spawned their own publications. The Independence 
Party’s (Hizb al-Istiqlal) produced “The Independent Standard” (Liwa al-Istiqlal), 
while The National Democratic Party (Hizb al-Watani al-Dimuqrati) published “The 
Voice of the People” (Sawt al-Ahali – a reincarnation of Al-Ahali after it had been 
banned from publishing under its original name) (Dawisha, 2005: 15-16, 22-23). It 
appears that, on the whole, the newspapers were relatively free to express diverse 
opinions, particularly when compared to the press in those regions still controlled by 
the British and the French.  
 
One commentator goes on to compare the Arab press of this era to that of the press 
which followed the American Revolution in so far as it was dominated by “…the 
numerous, tiny enterprise, highly partisan, political party press”  (McFadden, 1953: 
36-37). Despite the fact that only 11 percent of Iraqi’s over the age of 5 were literate 
as late as 1947 (Ayalon, 1995: 95), McFadden was optimistic regarding not only the 
gradual increase in the journalistic standard of the Middle Eastern press but its role in 
future political developments. To a large extent this optimism was justified given the 
happenings of the years that immediately followed. In 1948, when the Iraqi 
government was about to sign a revision to the Anglo-Iraqi treaty of 1930 which 
appeared to bring Iraq further into line with British interests in the nation, the Iraqi 
opposition were virulent in their dissent, using their newspapers to encourage massive 
demonstrations on the streets of Baghdad. Sadly however, the power of the press 
proved too much for the ruling elite and they therefore implemented a ban on a 
“…number of these papers, and to increase the censorship on what they were able to 
write” (Dawisha, 2005: 22).  
 
The tide turned somewhat with the introduction of new media technologies to the 
region throughout the 1950s. Indeed, the radio, television and further developments in 
the print media seemed to bring with them unprecedented media pervasiveness in the 
Middle East, if not always media freedoms. In Iraq, the nations first television station 
went to air in 1956 (the same year as Sweden, see: Daragahi, 2003: 47), ushering in a 
new interest in the media, if only for the novel pleasures that such a visual medium 
provided. In 1958 Abdal Karim Qasim – a senior military officer and friend to many 
of Iraq’s opposition groups – co-ordinated the bloody coup d'etat which saw him 
dispose of the monarchy and become Iraq’s Prime Minister. Despite the fact that Iraq 
of this time had an illiteracy rate of approximately 85% (Batatu, 1982 [1978]: 34), 
under Qasim’s authority the heavily partisan newspapers of Iraq continued to enjoy 
considerable autonomy and popularity. However, Qasim did offer particular support 
to the rising ranks of the Communist Party (Batatu, 1982 [1978]: 35) and, by 1962, 
there were 20 newspapers in Baghdad, approximately one-third of which had pro-
Communist tendencies (Rugh, 2004: 46-47). Qasim’s leadership was, however, short-
lived as three brothers, the nephews of the deposed King Faisal co-ordinated another 
coup d'etat which saw the establishment of the Arif regime. Each of the Arif brothers 
served as Iraq’s leader in quick succession between 1963 and 1968 and the first – 
Colonel Abdul Salam Arif - is credited with beginning the Arab Socialist Union (for 
more on the Arif regime, see: Batatu, 1982 [1978]: 1027-1072). Ironically, it was 
elements of this party which were to go on and form the Arab Ba’ath Socialist Party 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  12 

(ABSP) and usurp the Arif brothers reign. In addition the Arif period also saw the 
passing of Press Law No. 53 which enabled heavy censorship of the press and the 
tight control of media licenses (Rugh, 2004: 50). Despite the authoritarian leadership 
of the Arif regime, Iraqis were still surprisingly politically active throughout this 
period. Once again, the political, religious, ethnic and tribal lines that maladroitly 
divided the nation were overtly political, with each group striving to ascend the 
hierarchy and establish themselves at the fulcrum of state authority in Baghdad. Even 
so, there were some minor developments in the media sector, including the launch of 
an Iraqi English-language paper to serve the growing expatriate community, The 
Baghdad Observer (Hurrat & Leidig, 1994: 98-99). 
 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  13 

The Media under the Arab Ba’ath Socialist Party and the rule of Saddam 
Hussein 
 
Unfortunately, the political climate fostered under the Arif Regime did little to 
encourage the establishment of moderate and legitimate political movements and 
arguably paved the way for the violent military coup d'etat in which the Arab Ba’ath 
Socialist Party (ABSP) ascended to authority in 1968 (Daragahi, 2003: 46; Seymour, 
2004: 355). During this time there was a brief struggle for power between the two 
allies in the coup, the military and the Ba’ath, with each of these bodies controlling 
one of the two major newspapers in Iraq at that time, Al-Tharwa (“The Revolution”) 
and Al-Jumhuriyya (“The Republic”), respectively (Bengio, 2004: 110). This struggle 
for power was promptly decided in favour of the Ba’ath, and served as a valuable 
lesson for the party regarding the power of the press.  
 
They acted quickly. One of the Ba’ath Party’s first acts was to jail, charge and then 
execute Aziz Abdel Barakat who was both the head of the Journalist’s Union and the 
publisher of Al-Manar (“The Beacon” or “The Lighthouse” – not to be confused with 
today’s Hezbollah controlled TV station of the same name), one of the most 
professionally run and widely distributed dailies in Iraq at the time (Daragahi, 2003: 
46, 50). Following this, in 1969 the Ba’ath Party established a publications law which 
effectively made the media the fourth branch of the newly established government 
(Braude, 2003: 146). This saw the Iraqi media industry quickly transform into one 
that was “…more controlled, monolithic, mobilised and almost completely stripped of 
any critical approach” (Bengio, 2004: 110). By 1974-1975 this meant that although 
Iraq had a literacy rate of 30% (Rugh, 1979: 3), it had only five daily newspapers, 
each of which was heavily influenced, if not completely controlled by, the state. 
These papers were Al-Jumhuriyah, Al-Tharwa, The Baghdad Observer, the state-
sanctioned paper of the Kurdistan Democratic Party, Al-Ta’akhi (“The Brotherhood”) 
and the Communist party organ, Tariq Al-Sha’ab (“The Path of the People”) (Rugh, 
1979: 32). 
 
However, if the lack of an egalitarian political culture and a free press had been 
evident since the Ba’ath ascension to power, it was to deteriorate further following the 
“self-election” of the late Saddam Hussein to the presidency of Iraq in 1979. It is now 
well known that Saddam’s rise to power “…was marked by terror, coercion and 
purges of Ba’ath party members” (Seymour, 2004: 355), that he went on to commit 
grievous crimes against his own citizens, especially the many religious and ethnic 
minorities of Iraq (Cordesman & Hashim, 1997: 111-118) and that he was one of the 
cruellest and most tyrannical despots of modern times. What is perhaps less well 
known is that Saddam was also a powerful and charismatic politician, a master of a 
rhetoric that appealed directly to the “every day Iraqi” and an expert at image 
management (for more on this, see: Bengio, 1998). Indeed, having witnessed first 
hand the role of the media during the ascension of the Ba’ath Party to power a little 
over a decade earlier, Saddam was all too aware of the power of the press and quickly 
set about modelling them after other 20th century totalitarian examples, such as Nazi 
Germany and the Soviet Union. Although the nation retained its 5 daily newspapers 
under Saddam’s rule, he was quick to quash any lingering notions of freedom of the 
press by making sure that the entire media industry was folded under the authority of 
the government (Hurrat & Leidig, 1994: 107). This meant that each of Iraq’s papers 
soon became state-run propaganda instruments, dutifully reciting official policy and 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  14 

praising governmental action (Dawisha, 2004: 14). He ensured that this occurred 
through rigorous and clandestine monitoring of the media as well as more banal and 
overt practices such as insisting that his photograph be featured daily on the front 
page and that each of his speeches were printed in full (Braude, 2003: 139-140). 
Saddam was also careful to minimise Iraqi’s exposure to outside media by 
periodically jamming news broadcasts from outside Iraq (Cordesman & Hashim, 
1997: 120) and imposing a 5 year prison sentence for owning a satellite dish (Braude, 
2003: 150).    
 
During the Iran-Iraq War of 1980-1988, Saddam made further inroads in limiting 
press freedom across Iraq. In 1986 he passed both Press Act 206 and Decree Number 
804. The first of these prohibited Iraqi journalists from writing articles on 12 specific 
subjects, including any criticism of the President and his policies (Cordesman & 
Hashim, 1997: 120), while the second made such criticisms punishable by death 
(Daragahi, 2003: 46). It appears that Saddam made concerted efforts to point out the 
tremendous role that the media played during times of war. Indeed, he appears to have 
seen the media as an essential part of Iraq’s military machine, dubbing them the 
‘information corps’ (Bengio, 2004: 110). Immediately after the war, however, 
Saddam was faced with thousands of men returning from the frontline to an Iraq that 
had no employment opportunities awaiting them. Many of these citizens – particularly 
the already disenfranchised Shi’as and Kurds living in a Sunni controlled state – 
began to revolt against Saddam’s authority and called for democratic reforms (Keeble, 
1997: 12). Surprisingly, Saddam endorsed this movement, seemingly because he 
believed that some form of public debate over democracy would enable his citizens to 
voice their grievances without subverting his authority. In line with other authoritarian 
leaders (Dahl, 1998: 10) Saddam set about labelling himself “the engineer of 
democracy” or “the shepherd of democracy” although he failed to clearly detail what 
his actual approach to democracy was and how this would be implemented (Bengio, 
1998: 60-62). This had a parallel impact on the journalistic profession where those 
tired of toeing the official party line began - albeit subtly - to call for democratic 
reform and to challenge and criticize various aspects of public life under Saddam 
(Bengio, 2004: 117-118). 
 
However, with the Iraqi invasion of Kuwait on the 2nd August 1990 and the 
subsequent Gulf War, these meagre efforts at democratising Iraq’s media were 
quashed. Although much has been written about the Western coverage of this war – 
particularly its status as a “clean” war of spectacle, propaganda and illusion, little is 
known about the Iraqi press of this period. It can be assumed however that Saddam 
continued to maintain a tight control over his ‘information corps’, using it to promote 
his actions and damn those of his enemies. What is known for sure is that immediately 
following the Gulf War, Iraq was placed under heavy sanctions from the international 
community (Herring, 2004; Simons, 1998) as well as internal pressure to democratise. 
This led Saddam to conduct mock elections in the hope of placating a public that had 
now endured 23 years of Ba’ath rule and two wars. Firstly, Saddam’s eldest son, 
Udday Hussein was “unanimously elected” to the position of the Head of the 
Journalist’s Union in 1992, leaving him in charge of several newspapers, a radio 
station and responsible for the censorship and management of the rest of the nation’s 
media (Daragahi, 2003: 47). Specifically, there were six official daily newspapers 
which all came under the jurisdiction of the newly appointed Udday. There was Al-
Tharwa, Al-Jumhuriya and The Baghdad Observer, all of which had survived since 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  15 

the early days of the Ba’ath regime. In addition, Iraq’s media landscape was also 
constituted by the presence of Al-Iraq, the official state-run Kurdish newspaper, 
Udday Hussein’s own personal paper Babil (“Babel” - established in 1990 and has 
occasionally featured opinion editorials critical of “incompetent” government 
officials) and Al-Qadissiya (a military paper which hit the news-stands during the 
Iran-Iraq War and was shrewdly named after a battle in 637 AD in which the Arabs 
defeated the Persians) (Hurrat & Leidig, 1994: 98-99). 
 
The result of having his son in such a prestigious position was that Saddam could 
continue to manipulate the media at will. Indeed, one of the ongoing traits of the 
Ba’athist press was its role in tarnishing the image of an ongoing succession of 
‘others’. At times, this meant turning the media against factions of the citizenry, 
especially the Kurds or the Shi’ites, or against regional enemies such as Iran and 
Kuwait, global superpowers such as the United States or the West in general and, 
almost without interruption, against Israel (Bengio, 2004: 111-112). Udday’s 
appointment also allowed Saddam to reward sycophantic journalists who were 
prepared to sacrifice their journalistic integrity for a career that rapidly ascended the 
Ba’athist ladder. Although Saddam received much criticism in the expatriate Iraqi 
press after he was unsurprisingly “re-elected” as President of Iraq in the 1992 sham 
election (Rugh, 2004: 64), the domestic press was understandably much more 
supportive with one commentator even receiving $2500 and a Honda after having 
called for Saddam’s continuation in office (Daragahi, 2003: 47). Other examples of 
upwardly mobile journalists who toed the Ba’athist line include a Chaldean Christian 
by the name of Tariq Aziz, who began his political career as the editor of Al-Tharwa, 
later receiving the post of Iraq’s Foreign Minister during the 1991 Gulf War and then 
served as Deputy Prime Minister until Saddam’s overthrow in 2003 (for details on 
this and other examples, see: Braude, 2003: 146-147; Rugh, 2004: 8).  
 
But if the rewards were high for those whose journalism adhered tightly to Ba’athist 
doctrine and the leadership of Saddam, the punishment for those who did not was 
extreme. In 1991 a political commentator by the name of Aziz al Sayed Jassem was 
arrested and later disappeared after refusing to write books that praised the President’s 
leadership while a prominent Al-Tharwa journalist disappeared after criticizing 
articles in his own paper (Daragahi, 2003: 46). In 1999 Udday went as far as 
personally sacking 1000 writers for not praising the President with the required 
enthusiasm. In total, over 500 journalists, writers and intellectuals went missing or 
were executed during the rule of the Ba’ath Party according to one French Human 
Rights organisation, the International Alliance for Justice (as cited in: Daragahi, 2003: 
46). In fact, Udday is said to have set up special prisons expressly designed for 
torturing and detaining Iraq’s journalists and political dissidents (see for example the 
story of an Iraqi journalist by the name of Yunis, as retold in: Epperlein & Tucker, 
2006). Even those journalists who attempted to bring humour to the autocracy of 
Saddam faced heavy penalties with one writer arrested and then tortured for having 
written that Saddam cared about every last detail in Iraq, even the toilets (Whitaker, 
2003). On top of this, media audiences were also targeted, particularly in the 
autonomous Kurdish north where despite the fact that it had developed something of a 
free press since its establishment in 1991, one man was reportedly sentenced to 21 
years imprisonment after being found with a copy of a non-state Kurdish paper by the 
name of Al-Ittihad (“The United”) (Daragahi, 2003: 46-48). 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  16 

With such extreme punishment handed out to the journalists who were even remotely 
critical of the central authority in Baghdad, it is little wonder that Bengio describes 
the Iraqi media of this era as “…an omnipotent propaganda machine…” which 
“…played the role of the Ba’ath regime’s watchdog, thus contributing significantly to 
its survival and longevity” (2004: 109-110). However, the Iraqi state’s abolishment of 
freedom of the press did not completely destroy the journalistic movement in Iraq. 
Many of those who desired to criticise Saddam and the Ba’ath Party left the country 
and joined the growing ranks of the expatriate opposition press while those who 
stayed were free to channel their talents and creativity into the means of conveying 
the official news to the populus (Braude, 2003: 146). Others pushed the envelope 
even further. Journalism educators at Baghdad’s College of Mass Media (which 
taught courses in print, photo, radio and TV journalism and was the only school of 
journalism in the country, see: Hurrat & Leidig, 1994: 97) were renowned for 
teaching their students the fundamentals of good reporting: accuracy, objectivity and 
the quest for truth. Journalists at Nab Al-Shabab (“The Youth”), the weekly Udday-
controlled newspaper of the Youth Union, got away with candidly criticizing the 
government and its strict control of the people, the actions of Tariq Aziz (the Deputy 
Prime Minister) and promoting opposition figures such as Ahmad Chalabi before 
Saddam cracked down and the newspapers staff were pushed out (Daragahi, 2003: 47-
48). 
 
However, not even Saddam Hussein could’ve predicted the cataclysmic attacks on the 
twin spires of the World Trade Centre in New York and the Pentagon in Washington 
on the 11th of September 2001. These events ushered in a seismic shift in global 
politics, perhaps best illustrated by US President George W. Bush’s declaration of a 
“War on Terror” that started first in Afghanistan and then moved in to Iraq. Despite 
the wealth of scholarship on both the Afghanistan and Iraq Wars and their coverage in 
the Western media, there appears to be very little research which details the coverage 
that appeared in the Iraqi press from 11 September 2001 to the fall of Baghdad in 
2003. We do know that in 2002 Saddam conducted another of Iraq’s sham elections, 
this time winning by 100% of the vote (Rugh, 2004: 34). It is also fairly safe to 
assume that, up until at least the beginning of the war, the official Iraqi press 
continued in its unwavering support for Saddam and its critique of those who might 
threaten his authority (there is no doubt that President Bush came under heavy fire for 
his stance against the “Axis of Evil” and his “War on Terror”, while the “Coalition of 
the Willing” would have been critiqued for their involvement). What we do know for 
sure is that the Iraqi Minister of Information, Mohammed Saeed al-Sahhaf, continued 
to broadcast his versions of events throughout the war (Mirzoeff, 2005: 77). Although 
he lost much of his credibility over the insistence that the coalition troops were 
meeting fierce resistance (which incidentally made him something of an internet cult 
hero), he was credited with having provided much information on civilian deaths in 
Iraq to the media, which fuelled further resentment towards the war, particularly in 
the Arab world (Ravi, 2005: 59, 61). 
 
 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  17 

The rise of the print media in post-Saddam Iraq 
 
With the fall of Baghdad on 9 April 2003, Iraq’s media environment was changed 
forever. Almost overnight it transformed from Saddam’s tightly controlled 
propaganda machine to one of the freest media environments on earth (Zanger, 2005: 
106). By the end of the month, the Iraqi Ministry of Information had been abolished 
and its 7,000 employees suddenly found themselves without regular income (Zanger, 
2005: 107). These former state media pundits carried with them their years of 
experience communicating – albeit under tight controls – with the Iraqi people. In 
addition Iraq also witnessed an influx of expatriates, refugees and newcomers, who 
brought with them an invaluable and divergent knowledge base gained from living in 
liberal democracies where they had no doubt witnessed first hand the function of the 
Fourth Estate. The evidence of their fervent labour and newfound freedom was soon 
to be seen on the streets of Baghdad where, by the end of May 2003, approximately 
100 new publications and a few new broadcast outlets were available, while others 
were launched concurrently in Basra, Kirkuk and Mosul (Daragahi, 2003: 46). Come 
the end of 2003, this number had grown to around 200 Iraqi-owned news publications 
and between 15 and 17 Iraqi-owned television stations (Gerth, 2005; Zanger, 2005: 
107).  
 
Given Iraq’s long and complex political history, it is not at all surprising that these 
new media formats quickly became the forum for much of Iraq’s political jousting 
and debate as the nation navigated its way from despotism to democracy. Indeed, 
most of the newspapers were started by political parties and are partisan organs, 
geared towards their stated policies and agendas. However, the domestic politics of 
Iraq are convoluted by the myriad of religious and ethnic divides that do not neatly 
dissect the nation into a series of mutually exclusive groups. There are, as is now 
commonly known, three large ethno-religious groups in Iraq, the Shi’a Arabs, the 
Kurds and the Sunni Arabs as well as a number of smaller “…racial and religious 
minorities… (including) Turkomans, Persians, Assyrians, Armenians, Chaldeans, 
Jews, Yazidihs, Sabeans, and others” (Batatu, 1982 [1978]: 13) ((for details on the 
plight of Iraq's minorities today, see: Isakhan, 2005b). Within each of these broad 
categories are more intricate differences, with each sector capable of being further 
broken down into religious, ethnic and political sub-categories.  
 
For example, it is often forgotten that the Kurds are largely Sunni’s, but that there are 
also many Kurdish Christians and Kurdish Shi’ites. Beyond this, the Kurds can be 
further divided according to their allegiance to the two major Kurdish parties, the 
Kurdistan Democratic Party (KDP, founded by legendary Kurd Mustafa Barzani in 
1945 and now lead by his son, Massoud Barzani) and the Patriotic Union of Kurdistan 
(PUK, formed in 1975 and now led by the current President of Iraq, Jalal Talabani). 
However, Kurdish politics is complicated further by the presence of a number of other 
parties, including the Communist Party of Iraqi Kurdistan, the Kurdish Democratic 
Solutions Party, and the Islamic Group of Iraqi Kurdistan. Similarly, the Shi’ites (who 
have always been the majority in modern Iraq, but have long been marginalised by the 
central Sunni-led government) can be understood according to their allegiance to the 
Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq (which had been in staunch 
opposition of Saddam’s rule from the safety of Iran) and the Islamic Da’wah Party 
(led by former Iraqi Prime Minister, Ibrahim Al-Jaafari). There is also the highly 
influential Grand Ayatollah Sistani and a number of other pro-Shi’a political and 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  18 

religious groups who hold significant clout. Iraq’s smaller minority groups have also 
been active with the formation of Iraqi National Movement, which represents the 
Sunni Arabs (who ruled Iraq since its creation in the 1920s until the fall of Saddam, 
but only ever constituted approximately 20% of Iraq’s diverse population) and The 
Turkoman Brotherhood Party. Beyond these parties are those that explicitly support 
singular political or religious ideologies. These include various Islamic political 
groups, several nationalistic parties, a number of Iraqi parties that claim to be liberal-
democratic, and other political parties such as the Arab Socialists, the Iraqi 
Communist Party, the Royal Constitutional Movement, the Supreme Council for the 
Liberation of Iraq and the Pan-Arab Movement. 
 
What is particularly interesting about these ethnic, religious and political groups is 
that each of them has produced their own newspaper since the fall of Saddam 
Hussein. Not surprisingly, these publications have been joined by those who claim to 
be free of such allegiances, including several liberal–democratic organs, those 
produced by collectives of journalists, independent publishing houses and others 
which promote peace and tolerance amongst the ongoing violence. In addition, Iraq 
has also seen the production of several sports bulletins, arts and culture magazines, a 
few industry related bulletins, several children’s and student magazines, comedic 
publications containing sharp political satire and still others which resemble the 
tawdry British tabloids, detailing local and international gossip and entertainment 
news as well as featuring pictures of scantily clad women (for comprehensive lists, 
see: Iraqi Media, 2003; The New Iraq Press, 2003). Indeed the demand for 
undoctored news in Iraq has been so strong and the publication of all manner of 
papers so pervasive, that it has been increasingly difficult to keep track of many of 
them. It can be assumed that there are enormous variances in quality, life-span and 
readership between them, ranging from the highly sophisticated and professional 
organs read by a wide audience across the spectrum of the Iraqi population, to the 
short-lived hackneyed efforts of clearly biased individuals pandering to a sympathetic 
few. There are however, several that are worthy of more detailed analysis.  
 
Amongst Iraq’s burgeoning press scene are several pro-American daily newspaper 
that are run by associates of Ahmad Chalabi, including Al-Mutamar (“The Congress”) 
(Mazzetti & Daragahi, 2005), Al-Jamahir (“The Masses”) and Al-Mazwsil (“Mosul”) 
(Rugh, 2004: 116-117). In the 1990s Chalabi had formed part of the Iraqi National 
Congress, which had worked unsuccessfully with the US government to overthrow 
Saddam. In the lead up to the 2003 War, Chalabi supplied suspect information to the 
Bush administration regarding Iraq’s alleged stockpile of WMD and later served as 
Iraq’s interim Deputy Prime Minister. At one point, Chalabi was the favourite of the 
Pentagon and it was assumed that he had popular support within Iraq and would easily 
ascend the political hierarchy to lead the nation (Facts behind the smears, 2004). 
However, Chalabi failed to win a single seat following Iraq’s December 2005 
elections and today he is under investigation by several United States departments and 
remains wanted by the Jordanian authorities on allegations of bank fraud.  
 
In addition to Chalabi, other expatriates also have a vested interest in Iraq’s new 
media environment. During the 1980s and early 1990s there were few journalists 
more adept at ascending the media hierarchy of Iraq that Saad Bazzaz. He held a 
succession of senior positions including the editorship of Al-Jumhuriyya, the paper 
that had supported the Ba’ath from as far back as 1968 and continued to extol its 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  19 

virtues throughout the reign of Saddam Hussein. In addition, his career also included 
managing the Iraqi National News Agency and the Ministry of Information, 
overseeing the production and broadcasting of all Iraqi radio and TV (Zengerle, 
2002). However, his disagreements with Saddam over quality control and his 
objection to the invasion of Kuwait, led Bazzaz to defect to the United Kingdom in 
1992. From London in 1997 Bazzaz began Iraq’s only independent pan-Arab daily, 
Azzaman (“The Times”) which quickly grew to include international editions issued 
from Bahrain and North Africa. With the success of Azzaman, Bazzaz was able to 
expand his growing media empire to include “…a monthly current-affairs magazine, a 
semi-annual culture magazine…and a number of books - ranging from Arabic 
translations of Jean-Paul Sartre to reportage on Afghanistan,” (Zengerle, 2002) all of 
which were highly esteemed as professional in both their content and production. 
However, this was not enough for Bazzaz as he had long dreamed of returning to his 
homeland and distributing his publications throughout the media impoverished 
landscape of Iraq. With the fall of Saddam in 2003, Bazzaz saw his opportunity and 
he started to distribute from Baghdad. The years in exile and the commitment to 
quality meant that Azzaman was an instant hit on the streets of Iraq where it was the 
only full-colour 24-page daily which reported global, regional and local stories with a 
mildly Arab-nationalist tendency (Daragahi, 2003: 48). It quickly became Iraq’s most 
widely read newspaper, printing about 60,000 issues in Baghdad and was able to 
support another office in Basra (Iraq: Closure of Al-Arabiya News Channel, 2003). 
Not stopping here, Bazzaz – nick-named the Rupert Murdoch of Iraq - has since 
ventured into television, developing Al-Shariqiya (“The Eastern One”) into Iraq’s 
most watched TV channel, hosting comedy programs and Reality TV (Ciezadlo, 
2004).  
 
In Iraqi Kurdistan, a well-educated and articulate man by the name of Ahmad 
Shawkat, who had once been imprisoned by Saddam, returned to Iraq before the war 
in the hope of finding work as a translator for the influx of foreign journalists entering 
the country (Two Notable Books on Journalists in Iraq, 2005). Luckily Shawkat found 
Michael Goldfarb, a journalist for London’s National Public Radio and the two 
worked together in detailing the early stages of the war from the perspective of 
Kurdistan. Later, Shawkat was able to start his own non-partisan newspaper, 
Bilattijah (“Without Direction” or perhaps “Without Bias”) which had the stated goal 
of fighting “…for the building of a new Iraq and a civil society and a transparent 
democracy in a time of freedom” (Shawkat as cited in: Zanger, 2005: 108). Sadly, the 
damning editorials he wrote regarding the deadly union that had formed between 
Islamic fascists and former Ba’athists led to his assassination and prompted Goldfarb 
to document his friend’s eventful life and tragic death in ‘Ahmad's War, Ahmad's 
Peace: Surviving Under Saddam, Dying in the New Iraq’ (Goldfarb, 2005).  
 
As well as expatriates and exiled Iraqi’s, others were keen to harness Iraq’s newfound 
media freedom and the people’s thirst for undoctored news. Among them was the 
crew assembled by two twenty-something college students at the American University 
of Beirut, Ralph Hassall (British) and David Enders (American). On a brave whim 
and a shoe-string budget they made it into Iraq and set up the Baghdad Bulletin, the 
nation’s only non-partisan English-language paper whose first edition appeared in 
June 2003 (Thomsen, 2004: 124). What differentiated the Baghdad Bulletin from 
other Iraqi papers of the time was not only that it was published in English, but that it 
was most probably the only publication that was both read by and featured articles 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  20 

submitted from both sides: members of the Coalition Provisional Authority (CPA) 
and the (English-reading / writing) Iraqi population. In the first issue, Enders 
editorialised that “Inevitably, a civil society will be born out of the [current] 
uncertainty [in post-war Iraq]. A necessary part of such a society is a free press” 
(Enders as cited in: Thomsen, 2004: 125). To achieve this lofty goal, the young crew 
of the Baghdad Bulletin employed and trained as many willing Iraqi’s as they could 
find (Enders, 2003). Unfortunately, however, the papers slim budget quickly vanished 
and, due to Iraq’s weak domestic advertising market, the Baghdad Bulletin’s 
publication was suspended in September 2003 after only 7 issues. Many of the staff 
have since gone on to work for some of the world’s leading media organisations, 
while Enders has documented his experiences in his book, ‘Baghdad Bulletin: 
Dispatches on the American Occupation’ (Enders, 2005).  
 
Perhaps the most telling sign of the end of Saddam’s brutal monopoly over the nation 
of Iraq and its media has been the re-launch of Al-Manar. In the coup of 1968, when 
the Ba’ath Party seized control of Iraq, Al-Manar was promptly shut down and its 
publisher, Aziz Abdel Barakat (who was also the head of Iraq’s journalist’s union) 
was arrested and later executed. Prior to this, Al-Manar had an exceptional reputation 
and was widely considered Iraq’s most professional and objective paper. In the new 
Iraqi media landscape one of Barakat’s former pupils, the seventy year old Taha Arif 
Muhammad mustered together a crew of forty journalists from across Iraq, setting up 
bureaus in Hilla, Karbala, Najaf, Basra, Kirkuk, and Mosul. Due to the fact that the 
telecommunications infrastructure is still poor in today’s Iraq, these journalists send 
their stories to Baghdad via courier and, when printed, Al-Manar has a circulation of 
approximately 15,000 (Daragahi, 2003: 50).  
 
In addition to the successful re-emergence of Al-Manar has been that of Habezbooz, 
an organ rife with political satire and which was last published in Iraq in 1932. After 
having graduated from Baghdad’s College of Mass Media, Ashtar Ali Yasseri worked 
for one of Udday’s tightly controlled papers, Al-Zawra where she honed her skills 
toeing the line of the Ba’athist regime. Seeing the lighter side of post-Saddam Iraq, 
Yasseri decided to revive the organ which had best satirized the British occupation of 
the 1920s and 30s, Habezbooz. Commenting on her illustrated weekly which 
frequently takes pot-shots at the United States occupation Yasseri has stated “This is 
the best time for this kind of newspaper…It's good to make fun of things. It feels good 
to laugh" (Yasseri as cited in: Daragahi, 2003: 50). 
 
Other newspapers that have emerged include Al-Mada (“The View” or “The Orbit”), 
which is commonly considered to be Iraq’s highbrow newspaper, publishing both 
investigative reports of an international standard and cultivating Iraqi’s fondness for 
literature by publishing Arabic poetry (Mazzetti & Daragahi, 2005). However, the 
ownership of Al-Mada is unclear with competing claims that it is another of Chalabi’s 
US-backed papers (Facts behind the smears, 2004) versus those that claim it is the 
mouthpiece of Muqtada al-Sadr, the son of the Shi’ite leader, Grand Ayatollah 
Mohammed Sadiq al-Sadr who was executed by Saddam’s agents in 1999 (Rosen, 
2004). There is also Al-Saa (“The Hour”), a twice-weekly published by Udday 
Hussein’s former personal assistant, Adeeb Shabaan, who was imprisoned during the 
final days of Saddam’s regime for his disagreements with Udday (Daragahi, 2003: 
49). Finally, as has already been mentioned, Iraq’s media sector extends out from 
these examples to include those papers which speak for all manner of religious, ethnic 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  21 

and political persuasions, covering the diverse and nuanced interests of this complex 
nation.  
 
As is to be expected, there are many problems that go along with such a divergent, ad-
hoc and highly volatile media landscape. First and foremost the media in Iraq is 
operating outside of an appropriate legal framework. Despite some early attempts to 
establish the parameters of a free and independent press in post-Saddam Iraq, such as 
a conference attended by various figures from Iraq’s media sector in Athens in 2003 
(Daragahi, 2003: 50), these have proven relatively unsuccessful. The issue of the legal 
framework for Iraq’s emerging media sector aside, employment as a journalist is still 
an extremely dangerous profession in Iraq as US occupation, foreign insurgents and 
sectarian strife continue to ravage the country. Recently, the Iraqi Journalists 
Association (IJA) and the Arab Press Freedom Watch (APFW) have called on the 
newly appointed government in Baghdad to take greater security measures in the 
protection of journalists. As part of its request, the IJA cited that 112 Iraqi journalists 
and media workers had been killed since March 2003 (Iraq: Local journalists call for 
increased protection, 2006), let alone the countless others who have been harassed, 
wounded, imprisoned and tortured.   
 
Beyond the impact that these dangers continue to have on the day to day lives of the 
citizens of Iraq and their media sector is the influences of the many foreign powers – 
particularly Iran, Saudi Arabia, the United States and Great Britain. Each of these has 
their own vested interest in the situation and evolving politics of Iraq, largely due to 
its vast reservoirs of oil but also because of its geographical location and the myriad 
of religious and ethnic sects that are vying for power. This has meant that, in addition 
to the above, some of Iraq’s recent media developments have openly served as a 
mouthpiece for these foreign powers. The religio-political papers, Al-Adala (“The 
Justice”) and Nahrayn (“Two Rivers”) are a case-in-point as they are Shi’ite papers 
openly published and distributed by the pro-Iranian Supreme Council for the Islamic 
Revolution in Iraq (Daragahi, 2003: 49; Rugh, 2004: 117). More discreetly, the Saudi 
Arabian government – who have invested many of their oil-dollars in the various pan-
Arab organs across the region – are believed to be bankrolling Saad Bazzaz’s 
Azzaman franchise, including Iraq’s highest rating TV channel, Al-Shariqiya (Iraqi 
Independent Media Mogul Accused of Running Saudi-funded covert Propaganda 
Operation, 2005). 
 
However, the efforts of the Iranians and the Saudis pale in comparison to those of the 
United States. In fact, shortly after the fall of Baghdad in 2003, the Bush 
administration poured millions into the development of the Iraqi media (Gerth, 2005). 
While this money has certainly helped in developing papers that range from explicitly 
pro-US to non-partisan (such as Al-Mutamar and Bilattijah respectively) it has also 
been used to shut down those papers which directly challenged the strategic interests 
of the CPA. Under the leadership of Lewis Paul Bremmer III the CPA, on behalf of 
the United States government, issued “Order Number 14: Prohibited Media Activity” 
which deemed any publication that “…incites violence…incites civil 
disorder…incites violence against Coalition Forces or CPA personnel…advocates 
alterations to Iraq’s borders” or “…advocates the return of the Iraqi Ba’ath Party” as 
illegal (Bremmer, 2003: 1-2). The penalties for breaking such prohibitions were 
severe, including detainment, arrest and prosecution with the sentence of up to one 
year in prison, while in “emergencies” the Coalition Forces were permitted to “…take 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  22 

direct action to prevent or defeat the threat” (Bremmer, 2003: 2). Indeed, the US foces 
do not seem to have been reluctant to take such “direct action”. In 2003, Al-
Mustaqilla (“The Independent”) was shut down by the CPA and the managing editor, 
Dhari Al-Duleimi, was arrested after publishing an article that claimed the killing of 
those who co-operate with the CPA was a religious duty (Brahimi, 2003). This was 
followed in 2004 by the closure of Al-Hawza (the name of a particular Shi’a 
seminary), another newspaper accused of being the mouthpiece of Muqtada al-Sadr 
and terminated for the publication of articles such as “America Hates Islam and 
Muslims” (Al-Sheikh, 2004; Gettleman, 2004; Rosen, 2004). The Baghdad office of 
the popular pan-Arab TV station Al-Arabiya (“The Arab”) was also closed down and 
its journalists banned from working in Iraq for an indefinite period following the 
screening of a tape that saw Saddam urge Iraqi’s to resist the US occupation (Iraq: 
Closure of Al-Arabiya News Channel, 2003). 
 
Well before the CPA seized control of Iraq, the US and UK had inaugurated a new 
Iraqi satellite TV station named Nahwa Al-Hurrieh (“Towards Freedom”) 
(Rutherford, 2004: 60). Launched by personal messages from both US President 
George W. Bush and British Prime Minister Tony Blair, the station was beamed into 
Iraq from a purpose built Commando Solo aeroplane ('Towards Freedom TV': A 
Channel Targeting the Iraqis, launched by Messages from Blair and Bush, 2003). On 
the ground, the United States spent much of its money and efforts on resurrecting both 
Saddam’s Ministry of Information and his International News Agency (INA) which 
were all but destroyed by both the bombing of Baghdad and the ensuing looting that 
ravaged many public institutions (Coalition Forces Bombard Iraqi State TV, 2003). 
The Ministry of Information was renamed the Iraqi Media Network (IMN) by the 
CPA (Rugh, 2004: 116) and it now consists of Al-Iraqiya (“The Iraqi”), a national TV 
station modelled on the BBC, both the Al-Sabah (“The Morning”) and Al-Sumer 
(“The Sumerian” – published in Kuwait for distribution in Iraq) newspapers and at 
least one radio station. Around 90% of IMN’s staff are former Ministry of 
Information employees (McCaul, 2003) who seem to be revelling in the opportunity 
to report the news without the menacing auspices of Saddam and his son, Udday. 
However, despite this, there are a number of concerns about the IMN and its clear 
prejudice towards the US occupation (Gourevitch, 2003), with the independent Iraqi 
Media Assessment Report (IMAR) recommending that, due to its ties to the CPA, the 
IMN should be “…dismantled and the constituent parts all located within independent 
institutions” (McCaul, 2003). The INA on the other hand, was resurrected and re-
named the National Iraqi News Agency (NINA) by Dr Farid Ayar who had been an 
INA journalist before leaving Iraq in the 1990s. Today, Ayar is a member of the Iraqi 
Independent Electoral Commission and despite claims that NINA “…does not have 
any links with any official or unofficial party, it will be self-financing to ensure its 
independence and it does not rely on any foreign financing sources" (NINA: A New 
Iraqi News Agency, 2005), it was originally established by the US funded 
International Research and Exchange Board (IREX).  
 
Other US involvement in Iraq’s fledgling media environment has been more sinister 
and clandestine. It has long been known that the United States conducted its extensive 
Psychological Operations (“PsyOps”) campaign throughout the 1990s under the 
Clinton administration (Myers, 1999; Sussman, 2005) and that it was extended well in 
advance of the Coalition invasion of 2003 (Clark & Christie, 2005; Rutherford, 2004: 
55-60; Taylor, 2003). However, it has only recently come to light that this same 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  23 

operation has since been responsible for covertly planting pro-US news stories in the 
Iraqi press. In mid 2004 a company by the name of the Lincoln Group formed a 
partnership with the Rendon Group (which had earlier been hired by Washington to 
help counter Taliban propaganda in the Afghanistan War) (Gerth, 2005). Together 
they were awarded a $100 million dollar contract by the Pentagon to continue 
“strategic communications” in Iraq (Mazzetti & Daragahi, 2005; U.S. war 
propaganda carries on, 2006). Part of this operation entailed covertly running more 
than 1000 news articles in 12 to 15 of Iraq’s newspapers at a cost of between $40 and 
$2000 per item (Gerth, 2005). Mostly, these stories were written by US soldiers who 
were part of the “Information Operations” program and then translated into Arabic by 
the Lincoln Group’s Iraqi staff who later posed as wealthy freelancers, offering the 
shoestring Iraqi press money in exchange for publication (Mazzetti & Daragahi, 2005; 
U.S. war propaganda carries on, 2006). It was never disclosed to the papers that these 
articles - which were typically written from an Iraqi perspective and purposefully 
designed to cater to specific ethnic or religious groups (such as Shi’ites or Kurds) and 
to address key issues (including terrorism or democracy) - were actually the cleverly 
disguised propaganda of the occupying force. Although papers such as the pro-
American Al-Mutamar did not seem too concerned about their publication of such 
articles others, such as the editor of the well respected Al-Mada has understandably 
expressed his outrage (Mazzetti & Daragahi, 2005), while an editorial in Azzaman 
deemed such actions a blatant attempt “…to humiliate the independent national press” 
of Iraq (Gerth, 2005). 
 
The irony here barely needs to be stated. The Bush administration has been adamant 
that the proliferation of democracy around the globe, and particularly across the 
Middle East, is central to its broader geo-political agenda (see the first State of the 
Union Address of Bush's second term in 2005). Yet, at the same time, they are 
undermining one of the hallmarks of Iraq’s emergent democracy – its free and 
independent press - by both developing state media services such as the IMN that 
openly serve US purposes, and by undermining the independence of those media 
organs who do not via more clandestine methods.  
 
Unfortunately, the interference in Iraq’s media sector is not limited to those 
governments which exist outside its borders. Despite the fact that the Iraqi 
Constitution – finalised by the Iraqi National Assembly in August 2005 and ratified 
by the people of Iraq in October of that same year – guarantees “Freedom of press, 
printing, advertisement, media and publication” (The Iraqi Constitution, 2005), the 
Iraqi media industry has continued to suffer since the establishment of the Iraqi 
Government. These have included prison sentences of one and a half years for 
criticising senior figures such as the Kurdish Governor, Massoud al-Barzani (APFW 
Alert: APFW Condemns the Verdict Against Kamal Sayed Qader, 2006), the arrest 
and detention of other Iraqi journalists (APFW Calls for the Release of Iraqi 
Journalist, 2006) as well as bashings and harassment by Iraqi police (APFW 
Denounces the Aggression on Al Hurra Reported by Iraqi Police, 2006). These 
situations have led some papers, such as Al-Shahid Al-Mustaqel (“The Independent 
Martyr”) to a self-imposed temporary cessation in publication (Iraq: Al Shahid al 
Mustaqel Stops publishing in Response to Governmental Practices, 2006), while 
others have been forced to close, including the Baghdad office of Al-Jazeera which 
was closed for one month for allegedly inciting violence and hatred amongst the Iraqi 
people (IFJ Accuses Iraq of "Unacceptable and Illogical Censorship" Over Ban on 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  24 

Al-Jazeera, 2004; Iraq Shuts Al-Jazeera Baghdad Office for a Month, 2004). More 
recently, the Iraqi Parliament has urged Prime Minister Nuri Al-Maliki to close down 
Saad Bazzaz’s media empire – including both the Azzaman newspaper and the Al-
Sharqiya TV station - under allegations that they were too critical of a recent draft law 
that proposed turning Iraq into a federal state (Parliament asks government to close 
Azzaman, 2006).  
 
In addition to these problems are reports that the quality and professionalism of the 
Iraqi press is highly dubious. As Zanger has pointed out, “…nearly all [Iraqi] papers 
trade in street rumour, conspiracy theories, and endless editorial comment, often 
based not on fact but bias, misconceptions and wild innuendo” (2005: 107). These 
papers have also been criticised for the quality of their written Arabic which is said to 
be below professional standard, while the articles themselves often fail to meet the 
basic journalistic criteria of objectivity and accuracy (Whitaker, 2003). There are also 
parallels being drawn to examples such as Algeria of the 1980s and Yemen of the 
1990s where political changes led to an eruption of political parties and a thriving 
media sector. Unfortunately, in both of these cases, the progress was short lived and 
within a few years the number, diversity and critical approach of these papers 
dwindled considerably (Whitaker, 2003). The same is expected of Iraq, particularly if 
the domestic economy – which was already significantly eroded due to 12 years of 
sanctions prior to the war – does not escalate to levels where considerable advertising 
revenue can be generated (Daragahi, 2003: 50).  
 
However, despite all of this, there is reason to be optimistic. Thirty-five years of 
Ba’athist rule and its tight restrictions on the media has left in its wake an Iraqi 
population that has developed an “…abysmal distrust of official news…” (Bengio, 
2004: 109) and is skilled in navigating carefully crafted propaganda (Braude, 2003: 
141-142). This can be seen in the fact that most Iraqi’s have exercised their right to 
eschew the United States backed media in favour of the local, independent press. As 
Mirzoeff notes, the people of Iraq have “…steadfastly refused to watch Iraqi Media 
Network, the US official television station, seeing it as simply more propaganda…” 
(2005: 76). Beyond this, even former employees of the Lincoln Group have noted that 
the broader ‘PsyOps’ program, despite its enormous cost, was largely ineffective due 
to the fact that Iraqi’s knew the content was American (Gerth, 2005; U.S. war 
propaganda carries on, 2006). Even the uncovering of the Lincoln Group’s 
association with the Pentagon and their collective strategy of planting pro-US news 
items in the independent Iraqi press was “…met mostly with shrugs in Baghdad, 
where readers tend to be sceptical about the media” (Gerth, 2005). 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  25 

Conclusion  
 
Iraq’s relationship with the written word can therefore be seen to go back as far as 
writing itself. It began when the complex societies of the Bronze Age prompted the 
development of a written language known as cuneiform. At first this language was 
used to document the mechanisms of trade and commerce but it evolved to include a 
rich literary catalogue and to detail an egalitarian and collective political structure. 
Later, following the introduction of Islam, cities such as Baghdad became known for 
their burgeoning public sphere constituted by a myriad of talented poets, writers and 
scholars who frequented the bourgeoisie salons that dotted the capital. This lively 
civic culture was later fostered by the Ottomans and, at least as far back as 1869, Iraq 
witnessed the mass communication opportunities afforded by the modern printing 
press. This new technology, coupled with the liberties granted by the Young Turks, 
ushered in a new era of unprecedented press freedom in the region which served to 
augment Iraq’s culture of public debate and criticism.  
 
With the advent of modern Iraq under the auspices of the British following the end of 
the First World War, came a thriving debate over the future of this fledgling nation. 
Here, Iraq’s many newspapers were central to propagating this discussion, providing a 
voice to the myriad of political, religious and ethnic factions competing for influence 
under the newly installed monarchy. As Iraq emerged as an independent nation in 
1930 it unfortunately witnessed its own political climate descend into a succession of 
coup d’etat’s that led to a highly censored and controlled media sector. Following the 
Second World War and through much of the 1950s, however, Iraq witnessed a return 
to a vigorous public sphere constituted by a number of organs that were 
unprecedented in their professionalism and popularity. Unfortunately, this era was 
short lived and another series of coup d’etat’s in the 1960s eventually led to the 
ascension of the Ba’ath Party in 1968 and the subsequent “self-elected” presidency of 
Saddam Hussein beginning in 1979, where Iraq’s political culture and free press 
deteriorated substantially. Saddam’s brutal grip over what he termed the ‘information 
corps’ meant that any lingering notions of press freedom and objectivity held by 
idealistic journalists was soon quashed.   
 
Despite the fact that the 2003 invasion of Iraq by the U.S. led “Coalition of the 
Willing” was an erroneous, egregious and illegitimate act, it did see the toppling and 
later execution of one of the twentieth centuries most brutal tyrants, Saddam Hussein. 
This afforded an unrivalled upsurge in media freedoms across the nation, resulting in 
a shift from five tightly controlled propaganda organs to around 200 Iraqi-owned 
news publications by the end of that year. Once again, Iraq’s complex matrix of 
political, religious and ethnic allegiances unfolded across the pages of the nations 
press. Many of these newly formed papers were understandably biased to particular 
segments of Iraq’s population, toeing certain agendas and proliferating particular 
ideologies. Others maintained a high level of objectivity and journalistic integrity, 
revelling in their newfound freedom to practise their profession and their chance to 
connect with a population thirsty for undoctored news. More recently, reports have 
surfaced regarding the extensive interference that foreign entities have caused upon 
Iraq’s developing media sector. Iran, Saudi Arabia, the United Kingdom, the United 
States and even the newly established Iraqi Government all stand accursed of having 
used both overt and clandestine methods to suppress the freedom of the Iraqi press. 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  26 

However, there is still reason to be optimistic about the role that Iraq’s thriving media 
environ can play as the Fourth Estate in the resurrection of Iraq’s public sphere. 
Firstly, Saddam’s tight control over the media sector has left a population that is 
savvy to the intricacies of propaganda and capable of navigating suspicious content. 
This media literacy, coupled with the many independent Iraqi papers publishing freely 
across the nation are not only crucial in re-establishing a participatory and engaged 
public sphere, but can also help to abate the many conflicts across Iraq and thereby 
aid the shift towards a free, egalitarian and democratic nation. Secondly, Iraq’s media 
can be seen to have played a central role in promoting the succession of Iraqi 
elections and referendums held throughout 2005 (for more details on the Iraqi 
elections of 2005, see: Isakhan, 2005a, 2006a). This is evidenced by the millions of 
Iraqi citizens who, despite threats of further violence, lined the streets of the nation for 
their chance to take part in the first truly democratic elections held in the nation for 
many decades. Specifically, the many partisan and non-partisan organs that littered 
Iraq in the lead up to these elections fulfilled their duty of informing the populus as to 
the central issues facing the nation and the stance taken by the myriad of political 
parties emerging across Iraq. This resurgence of the Iraqi citizenship playing an active 
role in their own governance as well as their engagement with a free press is crucial to 
the development of an informed and active public sphere.  
 
A lot therefore rests on the shoulders of Iraq’s fledgling media sector. The ability of 
Iraq’s press to both accurately report on the events and struggles of modern Iraq as 
well as to serve as the locus of varied deliberation, debate and discourse is critical to 
the survival of its infantile public sphere. In turn, this public sphere is central to the 
mobilisation of an informed and politically active Iraqi population. As history has 
shown, when the people of Iraq become exposed to a critical and genuine debate over 
their future as a nation they are more than capable of navigating the thorny issues of 
foreign occupation, sectarian disagreements and horrific violence. Specifically, a free 
and independent Iraqi press is not only crucial in re-establishing a participatory and 
engaged public sphere, but it can also help to abate the many conflicts across Iraq and 
thereby aid the shift towards a free, egalitarian and democratic future.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  27 

References: 
 
Al-Sheikh, B. (2004). A Limitless Inferno. Retrieved 10 March, 2006, from 

http://www.worldpress.org/Mideast/1850.cfm 
Anderson, J. W. (2003). The Internet and Islam's New Interpreters. In D. F. 

Eickelman & J. W. Anderson (Eds.), New Media in the Muslim World: The 
Emerging Public Sphere (2nd ed.). Indianapolis: Indianan University Press. 

Anderson, L., & Stansfield, G. (2004). The Future of Iraq: Dictatorship, Democracy, 
or Division? Palgrave Macmillan: New York. 

APFW Alert: APFW Condemns the Verdict Against Kamal Sayed Qader. (2006). 
Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\03\13030.ht
m 

APFW Calls for the Release of Iraqi Journalist. (2006). Retrieved 18th January, 2007, 
from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\09\13176.ht
m 

APFW Denounces the Aggression on Al Hurra Reported by Iraqi Police. (2006). 
Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\09\13165.ht
m 

Armbrust, W. (Ed.). (2000). Mass Mediations: New Approaches to Popular Culture in 
the Middle East and Beyond. Berkeley: University of California Press. 

Auter, P. J., Arafa, M., & Al-Jaber, K. (2005). Identifying with Arabic Journalists: 
How Al-Jazeera Tapped Parasocial Interaction Gratifications in the Arab 
World. Gazette: The International Journal for Communication Studies, 67(2), 
189-204. 

Ayalon, A. (1995). The Press in the Arab Middle East: A History. New York: Oxford 
University Press. 

Ayish, M. I. (1970). Arab Television Goes Commercial: A case Study of the Middle 
East Broadcasting Centre. Gazette: The International Journal for 
Communication Studies, 59(6), 473-494. 

Batatu, H. (1982 [1978]). The Old Social Classes and the Revolutionary Movements 
of Iraq: A Study of Iraq's Old Landed and Commercial Classes and of its 
Communists, Ba'thists, and Free Officers. Princeton, NJ: Princeton University 
Press. 

Bengio, O. (1998). Saddam's Word: Political Discourse in Iraq. New York: Oxford 
University Press. 

Bengio, O. (2004). In the Eyes of the Beholder: Israel, Jews and Zionism in the Iraqi 
media. In T. Parfitt & Y. Egorova (Eds.), Jews, Muslims and Mass Media: 
Mediating the 'Other' (pp. 109-119). London: RoutledgeCurzon. 

Brahimi, R. (2003). Iraq's media wrestles with new freedoms. Retrieved 28 
September, 2006, from 
http://www.cnn.com/2003/WORLD/meast/08/04/sprj.irq.media/ 

Braude, J. (2003). The New Iraq: A Thought-Provoking Analysis of the Rebuilding of 
a Nation. Sydney: HaperCollins. 

Bremmer, L. P. (2003). Coalition Provisional Authority Order Number 14: 
Prohibited Media Activity. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.cpa-
iraq.org/regulations/20030610_CPAORD_14_Prohibited_Media_Activity.pdf 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  28 

Bush, G. W. (2005). State of the Union Address. Retrieved 29 September, 2005, from 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4231571.stm 

Calhoun, C. (Ed.). (1992). Habermas and the Public Sphere. London: MIT Press. 
Ciezadlo, A. (2004). Reality TV hits home in Baghdad. Retrieved 24 February, 2006, 

from http://www.csmonitor.com/2004/0727/p01s04-woiq.html 
Clark, A. M., & Christie, T. B. (2005). READY . . . READY . . . DROP!: A Content 

Analysis of Coalition Leaflets Used in the Iraq War. Gazette: The 
International Journal for Communication Studies, 67(2), 141–154. 

Coalition Forces Bombard Iraqi State TV. (2003). Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12019.htm 

Cordesman, A. H., & Hashim, A. S. (1997). Iraq: Sanctions and Beyond. Colorado: 
Westview Press. 

Cunningham, K. J. (2002). Factors influencing Jordan's information revolution: 
Implications for Democracy. The Middle East Journal, 56(2), 240-256. 

Dahl, R. (1998). On Democracy. New Haven: Yale University Press. 
Dahlgren, P. (1995). Television and the Public Sphere: Citizenship, Democracy and 

the Media. London: Sage. 
Daragahi, B. (2003). Rebuilding Iraq's media. Columbia Journalism Review, 42(2), 

45-50. 
Dawisha, A. (2004). Iraq: Setbacks, Advances, Prospects. Journal of Democracy, 

15(1), 5-20. 
Dawisha, A. (2005). Democratic Attitudes and Practices in Iraq, 1921-1958. The 

Middle East Journal, 59(1), 11-30. 
Diamond, L. (2005). Squandered Victory: The American Occupation and the Bungled 

Effort to Bring Democracy to Iraq. New York: Times Books. 
Edgar, A. (2006). Habermas: The Key Concepts. London: Routledge. 
Eickelman, D. F., & Anderson, J. W. (2003a). Redefining Muslim Publics. In D. F. 

Eickelman & J. W. Anderson (Eds.), New Media in the Muslim World: The 
Emerging Public Sphere (2nd ed.). Indianapolis: Indianan University Press. 

Eickelman, D. F., & Anderson, J. W. (Eds.). (2003b). New Media in the Muslim 
World: The Emerging Public Sphere (2nd ed.). Indianapolis: Indianan 
University Press. 

El-Nawawy, M., & Iskandar, A. (2002). Al Jazeera: How the Free Arab News 
network Scooped the World and Changed the Middle East. Cambridge: 
Westview Press. 

Enders, D. (2003). Can westerners give a voice to Iraqis? Retrieved 21 September, 
2006, from 
http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1036678,00.html 

Enders, D. (2005). Baghdad Bulletin: Dispatches on the American Occupation. 
Michigan: University of Michigan Press. 

Epperlein, P., & Tucker, M. (Writer) (2006). The Prisoner: Or How I Planned to Kill 
Tony Blair. Germany: European Film Promotion. 

Facts behind the smears. (2004). Retrieved 28 September, 2006, from 
http://www.socialistworker.co.uk/article.php?article_id=386 

Frankfort, H. (1968). The Birth of Civilization in the Near East. London: Ernest Benn 
Limited. 

Friedlander, S. (2000). New Electronic Arab Newspapers: Techniques and 
Distribution. In L. A. Gher & H. Y. Amin (Eds.), Civic Discourse and Digital 
Age Communications in the Middle East. Stamford, Connecticut: Ablex 
Publishing Corporation. 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  29 

Gerth, J. (2005). Military's information war is vast and often secretive. Retrieved 10 
March, 2006, from 
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=113
4363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage 

Gettleman, J. (2004). G.I.'s Padlock Baghdad Paper Accused of Lies. Retrieved 28 
September, 2006, from 
http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F10A15F935540C7A8EDDA
A0894DC404482 

Ghareeb, E. (2000). New Media and the Information Revolution in the Arab World: 
An Assessment. Middle East Journal, 54(3), 395-418. 

Goldfarb, M. (2005). Ahmad's War, Ahmad's Peace: Surviving Under Saddam, Dying 
in the New Iraq. New York: Carroll and Graf. 

Gonzalez-Quijano, Y. (2003). The Birth of the Media Ecosystem: Lebanon in the 
Internet Age (D. F. Eickelman & W. F. Raynolds, Trans.). In D. F. Eickelman 
& J. W. Anderson (Eds.), New Media in the Muslim World: The Emerging 
Public Sphere (2nd ed.). Indianapolis: Indianan University Press. 

Gourevitch, A. (2003). Exporting Censorship to Iraq: The Press System we allow the 
Iraqis is far from free. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=articles\english\2004\are1005.h
tm 

Greaves, R. L., Zaller, R., Cannistrano, P. V., & Murphey, R. (1997). Civilizations of 
the World: The Human Adventure (3rd ed.). New York: Longman. 

Gutas, D. (1998). Greek Thought, Arabic Culture: The Graeco-Arabic Translation 
Movement in Baghdad and Early Abbasid Society (2nd-4th/8th-10th 
centuries). London: Routledge. 

Habermas, J. (1989 [1962]). The Structural Trasformation of the Public Sphere (T. 
Burger & F. Lawrence, Trans.). Cambridge: MIT Press. 

Habermas, J. (1996 [1989]). The Transformation of the Public Spere's Political 
Function. In W. Outhwaite (Ed.), The Habermas Reader (pp. 28-31). 
Cambridge: Polity Press. 

Herring, E. (2004). Power, propaganda and indifference: an explanation of the 
maintenance of economic sanctions on Iraq despite their human cost. In T. Y. 
Ismael (Ed.), Iraq: the human cost of history (pp. 34-56). London: Pluto Press. 

Hurrat, K. S., & Leidig, L. I. (1994). Iraq. In Y. R. Kamalipour & H. Mowlana (Eds.), 
Mass Media in the Middle East: A Comprehensive Handbook (pp. 96-108). 
Westport, Connecticut: Greenwood Press. 

IFJ Accuses Iraq of "Unacceptable and Illogical Censorship" Over Ban on Al-
Jazeera. (2004). Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12650.htm 

Iraq Shuts Al-Jazeera Baghdad Office for a Month. (2004). Retrieved 18th January, 
2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12647.htm 

Iraq: Al Shahid al Mustaqel Stops publishing in Response to Governmental Practices. 
(2006). Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\09\13179.ht
m#topOfPage 

Iraq: Closure of Al-Arabiya News Channel. (2003). Retrieved 18th January, 2007, 
from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12165.htm 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  30 

Iraq: Local journalists call for increased protection. (2006). Retrieved 10 March, 
2006, from 
http://www.asharqalawsat.com/english/news.asp?section=5&id=3972 

The Iraqi Constitution. (2005). Retrieved 24 January, 2007, from 
http://www.iraqigovernment.org/Content/Biography/English/consitution.htm 

Iraqi Independent Media Mogul Accused of Running Saudi-funded covert 
Propaganda Operation. (2005). Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2005\12807.htm 

Iraqi Media. (2003). Retrieved 24 January, 2007, from 
http://www.menavista.com/iraqi_media.htm 

Isakhan, B. (2005a). From Despotism to Democracy: Reporting Iraq's January 2005 
election in the Australian and Middle Eastern print media. Paper presented at 
the Journalism Education Association (JEA) Conference, Griffith University, 
Australia: http://live-wirez.gu.edu.au/jea.papers/Isakhan%20.doc. 

Isakhan, B. (2005b). Re-ordering Iraq: Minorities and the Media in times of Disorder. 
Media / Culture, 7(6). 

Isakhan, B. (2006a). Iraq's December 2005 Election: Reporting Democratisation in 
the Australian and Middle Eastern print media. Paper presented at the 
Australia New Zealand Communications Association (ANZCA) Conference, 
University of Adelaide, Australia: 
http://www.adelaide.edu.au/anzca2006/conf_proceedings/isakhan_benjamin_i
raqs_december_election.pdf. 

Isakhan, B. (2006b). Re-thinking Middle Eastern Democracy: Lessons from Ancient 
Mesopotamia. Paper presented at the Australasian Political Studies 
Association (APSA) Conference, The University of Newcastle, Australia: 
http://www.newcastle.edu.au/school/ept/politics/apsa/PapersFV/IntRel_IPE/Is
akhan,%20Ben.pdf. 

Iskandar, A. (2006). Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and 
Assimilating Discourses of Dissent. Retrieved 15th July, 2006, from 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall05/Iskandar.html 

Jacobsen, T. (1970 [1943]). Primitive Democracy in Ancient Mesopotamia. In W. L. 
Moran (Ed.), Toward the Image of Tammuz and Other Essays on 
Mesopotamian History and Culture (pp. 157-170). Massachusetts: Harvard 
University Press. 

Jacobsen, T. (1977 [1951]-a). The Cosmos as a State. In H. Frankfort, H. A. 
Frankfort, J. A. Wilson, T. Jacobsen & W. A. Irwin (Eds.), The Intellectual 
Adventure of Ancient Man: Essays on Speculative Thought in the Ancient Near 
East. Chicago: The University of Chicago Press. 

Jacobsen, T. (1977 [1951]-b). The Function of the State. In H. Frankfort, H. A. 
Frankfort, J. A. Wilson, T. Jacobsen & W. A. Irwin (Eds.), The Intellectual 
Adventure of Ancient Man: Essays on Speculative Thought in the Ancient Near 
East. Chicago: The University of Chicago Press. 

Kedourie, E. (1970). The Kingdom of Iraq: A Retrospect. In E. Kedourie (Ed.), The 
Chatham House Version and Other Middle Eastern Studies (pp. 236-285). 
London: Weidenfeld and Nicolson. 

Kedourie, E. (1994). Democracy and Arab Political Culture (2 ed.). Washington 
D.C.: Washington Institute for Near East Policy. 

Keeble, R. (1997). Secret State, Silent Press: New Militarism, the Gulf and the 
Modern Image of Warfare. Bedfordshire: University of Luton Press. 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  31 

Kellner, D., & Durham, M. G. (2001). Adventures in Media and Cultural Studies: 
Introducing the KeyWorks. In M. G. Durham & D. Kellner (Eds.), Media and 
Cultural Studies: Key Works. Oxford: Blackwell. 

Kraidy, M. M. (2005). Reality Television and Politics in the Arab World: Preliminary 
Observations. Retrieved 23 September, 2006, from 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall05/Kraidy.html 

Larsen, M. T. (1976). The Old Assyrian City-State and Its Colonies. Copenhagen: 
Akademisk Forlag. 

Lewis, B. (1961). The Emergence of Modern Turkey. London: ??? 
Lewis, B. (1994). The Shaping of the Modern Middle East. Oxford: Oxford University 

Press. 
Mazzetti, M., & Daragahi, B. (2005). U.S. Military Covertly Pays to Run Stories in 

Iraqi Press. Retrieved 28 February, 2006, from 
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-
infowar30nov30,0,1569826,full.story 

McCaul, K. (2003). The Iraqi Media Network. Retrieved 9 March, 2006, from 
http://www.baghdadbulletin.com/pageArticle.php?article_id=77&cat_id=1&P
HPSESSID=7928a711fde9e99fc762d1050984dfc5 

McFadden, T. J. (1953). Daily Journalism in the Arab States. Columbus, Ohio. 
Miladi, N. (2003). Mapping the Al-Jazeera Phenomenon. In D. K. Thussu & D. 

Freedman (Eds.), War and the Media. London: Sage. 
Mirzoeff, N. (2005). Watching Babylon: The War in Iraq and Global Visual Culture. 

New York: Routledge. 
Mostyn, T., & Hourani, A. (1988). The Cambridge Encyclopaedia of The Middle East 

and North Africa. Cambridge: Cambridge University Press. 
Myers, S. L. (1999, 7 November). Toppling dictators: Guns don't scare them? Try 

campaign spending. New York Times, p. 5. 
The New Iraq Press. (2003). Retrieved 29 September, 2006, from http://www.al-

bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm 
NINA: A New Iraqi News Agency. (2005). Retrieved 10 March, 2006, from 

http://www.asharqalawsat.com/english/news.asp?section=5&id=2565 
Oppenheim, A. L. (1964). Ancient Mesopotamia: Portrait of a Dead Civilization. 

Chicago: The University of Chicago Press. 
Parliament asks government to close Azzaman. (2006). Retrieved 16th January, 2007, 

from http://www.azzaman.com/english/index.asp?fname=news\2006-10-
17\kurd4.htm 

Pritchard, J. B. (Ed.). (1968). The Ancient Near East: Supplementary Texts and 
Pictures Relating to the Old Testament. Princeton New Jersey: Princeton 
University Press. 

Ravi, N. (2005). Looking beyond Flawed Journalism: How National Interests, 
Patriotism, and Cultural Values Shaped the Coverage of the Iraq War. 
Press/Politics, 10(1), 45-62. 

Rosen, N. (2004). The Shi'ite voice that will be heard. Retrieved 28 September, 2006, 
from http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FD08Ak06.html 

Rosenthal, F. (1975). The Classical Heritage in Islam (J. Marmorstein, Trans.). 
London: Routledge & Kegan Paul. 

Rugh, W. A. (1979). The Arab Press: News Media and Political Process in the Arab 
World. London: Syracuse University Press. 

Rugh, W. A. (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and television in Arab 
Politics. Westport: Praeger Publishers. 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  32 

Rutherford, P. (2004). Weapons of Mass Persuasion: Marketing the War Against 
Iraq. Toronto: University of Toronto Press. 

Saggs, H. W. F. (2004). The Babylonians: A Survey of the Ancient Civilizations of the 
Tigris-Euphrates Valley (9 ed.). London: The Folio Society. 

Seib, P. (2005). Hegemonic No More: Western Media, the Rise of Al-Jazeera, and the 
Influence of Diverse Voices. International Studies Review, 7, 601-615. 

Seymour, M. (2004). Ancient Mesopotamia and Modern Iraq in the British Press, 
1980-2003. Current Anthropology, 45(3), 351-368. 

Shmuelevitz, A. (2004). Zionism, Jews and Muslims in the Ottoman Empire as 
reflected in the weekly Hamevasser. In T. Parfitt & Y. Egorova (Eds.), Jews, 
Muslims and Mass Media: Mediating the 'Other' (pp. 28-34). London: 
RoutledgeCurzon. 

Simons, G. (1998). The Scourging of Iraq: Sanctions, Law and Natural Justics 
(Second ed.). London: Macmillan Press. 

Skalli, L. H. (2006). Communicating Gender in the Public Sphere: Women and 
Information Technologies in the MENA. Journal of Middle East Women's 
Studies, 2(2), 35-59. 

Sreberny-Mohammadi, A. (1998). The Media and Democratisation in the Middle 
East: The Strange Case of Television. In V. Randall (Ed.), Democratization 
and the Media. London: Frank Cass. 

Sreberny-Mohammadi, A., & Mohammadi, A. (1994). Small Media, Big Revolution: 
Communication, Culture, and the Iranian Revolution. Minneapolis: University 
of Minnesota Press. 

Sussman, G. (2005). Global Electioneering: Campaign Consulting, Communications, 
and Corporate Financing. Lanham: Rowman & Littlefield Publishing, Inc. 

Taylor, P. M. (2003). 'We Know Where You Are': Psyological Operations Media 
During Enduring Freedom. In D. K. Thussu & D. Freedman (Eds.), War and 
the Media (pp. 101-113). London: Sage. 

Teitelbaum, J. (2002). Dueling for Da’wa: State vs Society on the Saudi Internet. The 
Middle East Journal, 56(2), 222–239. 

Thomsen, L. (2004). The Rise and Fall of the Baghdad Bulletin. The World & I, 
19(3), 124-131. 

'Towards Freedom TV': A Channel Targeting the Iraqis, launched by Messages from 
Blair and Bush. (2003). Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12027.htm 

Two Notable Books on Journalists in Iraq. (2005). Retrieved 28 September, 2006, 
from http://www.iran-daily.com/1384/2373/html/dotcoms.htm 

U.S. war propaganda carries on. (2006). Retrieved 28 February, 2006, from 
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10717 

Van de Mieroop, M. (1997). The Ancient Mesopotamian City. Oxford: Clarendon 
Press. 

Wheeler, D. (2001). The Internet and Public Culture in Kuwait. Gazette: The 
International Journal for Communication Studies, 63(2–3), 187–201. 

Whitaker, B. (2003). Getting a bad press. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html 

Zanger, M. (2005). Iraq's Emerging Press. Nieman Reports, 59(4), 106-109. 
Zengerle, J. (2002). Can the Iraqi Exiles Remake Iraq? At Home Abroad. Retrieved 

24 January, 2007, from 
http://www.tnr.com/doc.mhtml?i=20021223&s=zengerle122302&c=3 



The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform 
 

Benjamin Isakhan  33 

Zubaida, S. (2002). The Fragments Imagine the Nation: The Case of Iraq. 
International Journal of Middle East Studies, 34, 205-215. 

 
 


	The role of the press in Iraq's long struggle for democratic reform

